KEY PERFORMANCE INDICATOR DALAM MENGUKUR KINERJA KARYAWAN DI UNIT PENGELOLA KEGIATAN LESTARI

Syafrudin .(1*), Diana Djuwita(2), Sri Mulyati(3),


(1) 
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract

 

Activity Management Unit Lestari established by the inter-village meetings which choose the evaluation process by using Key Performance Indicator. As a financial institution is very sensitive so it is necessary to determine the application of performance evaluation in evaluating an employee's performance required tools or methods are precisely tailored to the institution so that performance can be measured objectively. This study used a qualitative approach is to perform observations, interviews and review documents on Activity Management Unit Lestari. Primary data in this study is data obtained directly from the information through interviews and the results obtained from interviewing employees Activity Management Unit Lestari is then performed data reduction, data presentation and then verification and confirmation data. Results Overall Performance Assessment Activity Management Unit sustainable way based on scoring criteria with the Key Performance Indicator can be seen overall performance enough, from a financial perspective is not good, from the customer perspective is good, from the perspective of internal business processes poorly and growth perspective and learning both accumulated got enough.

 

Keywords: Performance Measurement, Key Performance Indicator, Employee Performance.

 

Abstrak

 

Unit Pengelola Kegiatan Lestari dibentuk oleh musyawarah antar desa yang memilih proses evaluasi dengan menggunakan Key Performance Indicator. Sebagai lembaga keuangan sangatlah sensitive maka dalam mengevaluasi sebuah kinerja karyawan diperlukan alat atau metode yang tepat disesuaikan dengan lembaga sehingga kinerja dapat diukur secara objektif. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif yaitu dengan melakukan pengamatan, wawancara dan penelaahan dokumen pada Unit Pengelola Kegiatan Lestari. Hasil Keseluruhan Penilaian Kinerja Unit Pengelola Kegiatan Lestari berdasarkan Kriteria penilaian dengan Key Performance Indicator dapat diketahui kinerja secara keseluruhan cukup, dari perspektif keuangan kurang baik, dari perspektif pelanggan baik, dari perspektif proses bisnis internal kurang baik dan perspektif pertumbuhan dan pembelajaran baik diakumulasi mendapat nilai cukup.

 

Kata Kunci: Pengukuran Kinerja, Key Performance Indicator, Kinerja Karyawan.


Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Tjahjono, Heru Kurnianto. “Penyusunan Key Performance Indicators Berbasis Balanced Scorecard (Di Rumah Sakit PKU Muhammadiyah Gombong)â€. Skripsi, Program Pascasarjana Manajemen Rumah Sakit Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, 2014.

Meiliana. “Pengembangan Sistem Manajemen dan Analisis Key Performance Indicator “Smart KPI†Berbasis Webâ€. Skripsi, Computer Science Department School of Computer Science Binus University Jakarta Barat, 2012.

Mayasari, Isti. “Penilaian Kinerja Berdasarkan Kompetensi dan KPI (Key Performer Indicator) Perusahaan Daerah Air Minum Kabupaten Semarangâ€. Skripsi, Program Pasca Sarjana Universitas Katolik Soegijapranata Semarang, 2013.

Retnani, Endang Dwi. “Penentuan Key Performance Indicators Pimpinan unit Satuan Kerja Dengan Konsep Balanced Scorecardâ€. Skripsi, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Surabaya, 2012.

Febriarso, Pandu. “Perancangan Sistem Pengukuran Kinerja dengan Metode Performance Prisâ€. Skripsi, Jurusan Teknik Industri Fakultas Teknik Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2008.

Yuniarsih, Tjutju dan Suwatno. Manajemen Sumber Daya Manusia Teori, Aplikasi dan Isu Penelitian. Bandung: Alfabeta, 2009.

Amthony, R. N. and V. Govindrajan. Management Control System. New York: Mc. Graw-Hill-Irwin, 2001.

Laksmita, V. A. Analisis Pengukuran Kinerja Perusahaan dengan Metode Balanced Scorecard. Semarang: Universitas Diponegoro, 2011.

Wibowo. Manajemen Kinerja. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2008.

Wahidin, Khaerul dan Masyhuri Taqiyuddin. Metode Penelitian. Cirebon: STAIN Cirebon, 2002.

Soebantono, Irawan. Metode Penelitian Sosial. Bandung: Rosda Karya, 1996.

Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.

Indrianto, Nur dan Bambang Supono. Metodologi Penelitian Bisnis untuk Akuntansi dan Manajemen. Yogyakart: BPFE, 2002.

Kailan. Metode Penelitian Kualitatif Bidang Filsafat. Yogyakarta: Paradigma, 2005.

Rianto, Adi. Metodologi Sosial dan Hukum. Jakarta: Granit, 2005.

Sugiono. Memahami Penelitian Kualitatif . Bandung: Alfabeta, 2014.

Nazir, Moh. Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia, 2011.

Sugiyono. Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta, 2001.




DOI: 10.24235/jm.v2i2.2160

Article Metrics

Abstract view : 2474 times
PDF - 681 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Al Mustashfa Indexed by:


Reference Management Tool


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats