KETENTUAN HUKUM MEMPERJUALBELIKAN KOPI LUWAK

Pani Akhiruddin Siregar(1*), Wastka Ningrum(2), Suryani Suryani(3),


(1) UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SUMATERA UTARA, FAKULTAS AGAMA ISLAM, PROGRAM STUDI PERBANKAN SYARIAH
(2) STAI PANCA BUDI PERDAGANGAN SIMALUNGUN, PROGRAM STUDI HUKUM EKONOMI SYARIAH/MUAMALAH
(3) STAI PANCA BUDI PERDAGANGAN SIMALUNGUN, PROGRAM STUDI HUKUM EKONOMI SYARIAH/MUAMALAH
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract

Civet coffee is safe to consume. Although the coffee beans come out in the process through the civet anus in the form of feces. Keep the coffee intact. Qualitative research methods with a normative legal approach. In fact, normative legal research to examine law is conceptualized as a rule that applies in society and is the basis for one's behavior, such as legal provisions for buying and selling civet coffee. Therefore, this research aims to examine the legal provisions for buying and selling civet coffee “permissible†based on: (1) Fatwa Decree of the MUI Fatwa Commission Number 07 of 2010 which concerning Fatwa on Civet Coffee; and (2) Fatwa MPU Aceh Number 07 of 2011 which concerning Fatwa on Civet Coffee Law. The results of the research that the legal provisions for buying and selling civet coffee based on: (1) Fatwa Decree of the MUI Fatwa Commission Number 07 of 2010 which concerning Fatwa on Civet Coffee; and (2) Fatwa MPU Aceh Number 07 of 2011 which concerning Fatwa on Civet Coffee Law.

Keywords: Civet Coffee; Coffee Beans; Mutanajjis; Selling; Halal Civet Coffee.


Full Text:

PDF

References


Affandi, M. (2020). Status Hukum Kopi Luwak Menurut Fatwa Majelis Ulama Indonesia (MUI) Nomor 07 Tahun 2010 dan Relevansinya Menurut Pendapat Ulama Madzhab Syafi’i dan Hanbali (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).

Al Ahsani, N., & Andriani, N. (2021). Pengaruh Promosi Terhadap Loyalitas Konsumen Produk UMKM Tersertifikasi Halal (Studi Kasus Mahasiswa UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember). Jurnal Al-Tatwir, 8(1), 23-38.

Andriansyah, I., Wijaya, H. N. M., dan Purwaniati. (2021). Analisis Adulteran Pada Kopi Luwak Dengan Metode Fourier Transform Infrared (FTIR). Jurnal Kimia Riset, 6(1), 26–38.

Apipudin. (2014). Konsep Jual Beli Dalam Islam (Analisis Pemikiran Abdu al-Rahman al-Jaziri dalam Kitab al-Fiqh ‘Ala alMadahib al-Arba’ah). Jurnal ISLAMINOMIC, 5(2), 1–11.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Astuti, R., & Hakim, M. A. (2021). Pengaruh Label Halal dan Ketersediaan Produk Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada 212 Mart di Kota Medan. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 4(1), 1-10.

az Zuhaili, W. (2013). Fiqh Islam Wa Adillatuhu. Jakarta: Gema Insani Press.

Bakhri, S. (2020). Analisis Kepemilikan Sertifikat Halal Terhadap Tingkat Pendapatan Usaha Pelaku Industri Kecil dan Menengah. Al-Mustashfa: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah, 5(1), 54-65.

Darmawati. (2012). Perilaku Jual Beli Dikalangan Pedagang Kaki Lima Dalam Perspektif Etika Bisnis Islam (Studi Kasus Pedagang Buah-buahan di Kota Samarinda). Jurnal Fenomena, 4(2), 127–138.

Fitri, F. (2022). Fermentasi Kopi Arabika Menggunakan Bakteri Asam Laktat Asal Pencernaan Luwak (Doctoral dissertation, Universitas Hasanuddin).

Fuferti, A., Megah, Syakhbaniah, Z., dan Ratnawulan. (2013). Perbandingan Karakteristik Fisis Kopi Luwak (Civet coffee) dan Kopi Biasa Jenis Arabika. Jurnal Pillar of Physics, 2, 68–75.

Ghazaly, A.R., Ihsan, G., dan Shidiq, S. (2018). Fiqh Muamalat. Jakarta: Kencana.

Harahap, M., & Kurniawan, I. (2021). Strategi Pengembangan Usaha Kopi Luwak di Kecamatan Sipirok Kabupaten Tapanuli Selatan (Doctoral dissertation, UMSU).

Hardiansyah, H., & Manurung, H. P. (2020). Pengaruh Label Halal, Kualitas Produkdan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Produk Luwak White Koffie (Studi Kasus Pada Warga Desa Danau Sijabut Kecamatan Air Batu). Jurnal Manajemen, Ekonomi Sains, 1(2), 21-29.

Hussin, H., & Ramli, M. A. (2018). Coffee Luwak Manufacturing From Halalan Tayyiban Perspectives: Analisis Penghasilan Kopi Luwak Dari Perspektif Halalan Tayyiban. al-Qanatir: International Journal of Islamic Studies, 11(1), 1-14.

Ikit, A., dan Saleh, M. (2018). Jual Beli dalam Perspektif Ekonomi Islam (1st ed.). Yogyakarta: Gava Media.

Ishaq. (2017). Metode Penelitian Hukum dan Penulisan Skripsi, Tesis serta Disertasi. Bandung: Alfabeta.

Karim, A. A. (2017). Bank Islam: Analisis Fiqih dan Keuangan (12th ed.). Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Khairunnisa, D. A. (2020). Pengaruh Kesadaran Halal, Harga, Kualitas Produk dan Word of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Kopi Luwak Mataram (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta).

Kusno, K., Arifin, M. I. P., Wiyono, S. N., & Rochdiani, D. (2019). Strategi Pemasaran Kopi Luwak Manglayang Karlina di Kelompok Tani Kiwari Farmers, Kabupaten Bandung. Jurnal Agribisnis dan Sosial Ekonomi Pertanian UNPAD, 4(1), 632–641.

Marcella, R., & Mulyanti, D. (2022). Aspek Bioteknologi dan Kehalalan Kopi Luwak serta Korelasi Manfaatnya untuk Kesehatan. Jurnal Riset Farmasi, 69-76.

Marzuki, P. M. (2021). Penelitian Hukum. Jakarta: Kencana.

Muchtar, A. (2015). Dialog Lintas Mahzab Fiqih Ibadah & Muamalah. Jakarta: PT. Kalola Printing.

Muslich, A. W. (2015). Fiqh Muamalat (3rd ed.). Jakarta: Bumi Aksara.

Muzaifa, M., Patria, A., Bakar, A. A., Rahmi, F., Hasni, D., & Sulaiman, I. (2016). Kopi Luwak: Produksi, Mutu dan Permasalahannya. Banda Aceh: Syiah Kuala University Press.

Pauzi, N., Man, S., & Syed Jaafar, S. M. J. (2018). Analisis Perbandingan Fatwa Malaysia dan Indonesia: Kajian Terhadap Isu-Isu Halal yang Terpilih. Journal of Fatwa Management and Research,13(1), 1-16.

Rasjid, S. (2018). Fiqh Islam (84th ed.). Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Rubiyo dan Towaha, J. (2013). Pengaruh Fermentasi Terhadap Citarasa Kopi Luwak Probiotik. Buletin RISTRI, 4(2), 175–182.

Sarwat, A. (2018). Fiqh Jual Beli. Jakarta: Rumah Fiqih Publishing.

Shidiq, S. (2017). Fikih Kontemporer (1st ed.). Jakarta: Kencana.

Sjahdeini, S. R. (2014). Perbankan Syariah: Produk-Produk dan Aspek-Aspek Hukumnya. Jakarta: Kencana.

Soekanto, S. dan Mamudji, S. (2019). Penelitian Hukum Normatif Suatu Tinjauan Singkat. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Suhendi, H. (2019). Fiqh Muamalah (12th ed.). Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Sup, D. F. A., Fahmi, A. S. R., Hilal, F. N., & Firdaus, M. I. (2020). Dinamika Regulasi Sertifikasi Halal di Indonesia. JESI (Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), 10(1), 36-44.

Supriatna, S., & Aminah, M. (2014). Analisis Strategi Pengembangan Usaha Kopi Luwak (Studi Kasus UMKM Careuh Coffee Rancabali-Ciwidey, Bandung). Jurnal Manajemen dan Organisasi, 5(3), 227-243.

Susiawati, W. (2017). Jual beli dan Dalam Konteks Kekinian. Jurnal Ekonomi Islam, 8(2), 171-184.

Syah, R., & Rahmi, N. (2020). Analisis Terhadap Pandangan Ulama Tentang Kehalalan Kopi Luwak. Proceeding IAIN Batusangkar, 1(2), 187-193.

Syafe’i, R. (2017). Fiqih Muamalah (7th ed.). Bandung: CV. Pustaka Setia.

Tasmin, Z. A. (2017). Analisis Aspek Kesejahteraan Hewan, Kehalalan, Keamanan dan Kelestarian Lingkungan Pada Produksi Kopi Luwak (Studi Kasus di PT. Perkebunan Nusantara XII) (Doctoral dissertation, Universitas Brawijaya).

Waluyo, S., Handayani, F. N., Suhandy, D., Rahmawati, W., Sugianti, C., & Yulia, M. (2017). Analisis Spektrum UV-VIS Untuk Menguji Kemurnian Kopi Luwak. Jurnal Teknik Pertanian Lampung (Journal of Agricultural Engineering), 6(2), 73-80.

Yunus, M., Hamdani, F. F. R. S., & Shofia, G. K. (2018). Tinjauan Fikih Muamalah Terhadap Akad Jual Beli Dalam Transaksi Online Pada Aplikasi Go-Food. Amwaluna: Jurnal Ekonomi dan Keuangan Syariah, 2(1), 135-146.




DOI: 10.24235/jm.v8i1.10907

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Al Mustashfa Indexed by:


Reference Management Tool


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats