SLASH-IT LAZADA: ANALISIS PEMIKIRAN IBN TAIMIYAH DALAM KONSEP HARGA, HAK MILIK DAN PASAR

Moh. Holilur Rohman(1*),


(1) Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
(*) Corresponding Author

Abstract


Online shopping experienced significant growth in Indonesia. The way to attract the attention of e-commerce users in online shopping is that interesting events are often held, starting from amazing discount promos to using vouchers, one of which is a promo to attract purchase interest is Slash-It. The Slash-it system in getting low prices on each item has conditions that depend on the desired product. The purpose of writing is to describe the practice of product purchasing, pricing and ownership rights using Slash-It in markets that are in accordance with Islamic teachings, and the authors refer to the thoughts of Imam Ibn Taimiyah in the concept of price, property rights and markets. This research is classified as a qualitative research library study or library research. The results of the discussion show that according to Ibnu Taymiyah, the price setting that is permissible and must be applied is if the price is not sold above the official price. In the practice of Slash It, according to Imam Ibn Taimyyah, this practice is not permissible because it raises speculative aspects in obtaining the item and deviates from the provisions of Islamic law.

Keywords: Slash It; Price Concept; Ibn Taimiyah.


Full Text:

PDF

References


Alda, Muharir. (2021), Pemikiran Ibnu Taimiyah dalam Harga, Pasar, Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Ekonomi Syariah, Vol. 6, No. 2, hlm. 155-166.

Ain Rahm. (2015), Mekanisme Pasar Dalam Pasar, Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan, Vol. 4, No. 2, hlm. 177-192.

Al-Fida’ Abu Ismail ibn al-Katsir (1999), al-Bidayah wa alNihayah, Juz 9, Beirut: Maktabah al-Ma’arif.

Ali Hasan M. (2003), Berbagai Macam Transaksi dalam Islam, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Alma Buchari (2005), Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa, Bandung: Alfabeta.

An-Nabahan M. Faruq (2002), Sistem Ekonomi Islam, alih bahasa Muhadi Zainuddin, Cet-3 Yokyakarta: UII Press.

Asy- Syaukani Imam (2006), Ringkasan Nailul Author, Jakarta: apaustaka Azzam, Cet 1.

Budhi Galih Setiyo (2016, Mei). Analisis Sistem E-Commerce Pada Perusahan Jual Beli Online Lazada Indonesia, Jurnal Electronics, Informatics, and Vocational Education (ELINVO), Vol 1, (2). 78-82

Dumairi Nor (2008), Ekonomi Versi Salaf, Cet. II, Pasuruan: Pustaka Sidogiri.

Fadila Nur. (2019), Analisis Hukum Islam Dalam Jual Beli Flash Sale di Tokopedia, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Fadli Muhammad rijal. (2021), Memahami desain metode penelitian kualitatif, Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, Vol. 21. No. 1. 33-54

Farroh Hasan Akhmad (2018), Fiqh Muamalah dari Klasik hingga Kontemporer (Teori dan Praktik), Malang: UIN Malang Press.

Faruq M, An-Nabahan. (2002), Sistem Ekonomi Islam (Pilihan Setelah Kegagalan Sistem Kapitalis dan Sosialis). UII Press, Yogyakarta.

Ghafur Abd. (2019, Januari), “Mekanisme Pasar Persepektif Islam”, Iqtishodiyah, 5, (1), hlm. 1-19 https://ejournal.inzah.ac.id/index.php/iqtishodiyah/issue/view/19

Goenadhi Lydia, Nobaiti (2017), Pengantar Ekonomi Mikro, scripta Cendekia, Cet Pertama: Oktober.

Haqqy alfian izzul. (2022). Jual beli Slash it di Lazada dalam perspektif Fiqih jual beli: Studi pada komunitas Online Event bali. Diperoleh dari skripsi UIN Malang. (17220005.)

Hasan Ahmad (2019), Analisis Perjokian Dalam Event Flash Sale Pada Jual Beli Melalui Aplikasi Lazada dalam Perspektif Akad ijarah, diperoleh dari thesis Institut Agama Islam Negeri Surakarta.

Hasyim Hafidz Abd Salam (1996), Imam Ibn Taimiyah, Mesir: Mustafa al-Babi al-Halabi.

Hilal Samsul. (2014, Juli), Konsep Harga Dalam Ekonomi Islam, ASAS, Vol.6, (2), 16-28.

Jundi Muhammad Said (2016), Analisis Pengaruh Citra Layanan, Citra Merek, Dan Kepercayaan Tehadap Keputusan Pembelian Melalui Nillai Yang Dipersepsikan Sebagai Mediasi Sebagai Mediasi Pada Toko Online Lazada.Co.Id, Jurusan Ekonomi Universitas Diponogoro, Semarang, Diponegoro Journal Of Management, Vol. 5, (3), 1-12.

Kamal As-Sayyid Salim Abu Malik (2007), Shahih Fikih Sunnah Lengkap, Jakarta: Pustaka Azzam, Cet. Ke-1.

Karim Adirwarman A. (2002), Ekonomi Mikro Islam, Jakarta: PT. Raja Graindo Persada.

Karim Adiwarman (2006), “Bank Islam: Analisis Fiqih dan Keuangan”, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Kotler (2005), Manajemen Pemasaran, Jakarta: Gramedia, Edisi kesebelas Jilid 2.

Kotler Philip, Gary Amstrong. (2001), Prinsip-prinsip Pemasaran, Jakarta: Erlangga, Cet Ke-8, Jilid 1.

Marzuki Peter Mahmuh (2010), Penelitian Hukum, Kencana Prenada Media Grup, Jakarta.

Michel.Thomas (1983), Ibn Taimiyah: Alam Pikiran dan Pengaruhnya di Dunia Islam, t.tp: Orientasi.

Nawawi Ahmad, Tinjauan Hukum Islam Terhadap Jual Beli Online di Bukalpak.com, (2019), diperoleh dari thesis Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Qardhawi Yusuf (1997), Norma Dan Etika Ekonomi Islam, Jakarta: Gema Insani.

Sa’d Shadik Muhammad, Ibn Taimiyyat Imam al-Syaf wa al-Qalam, Kairo: Majlis alA’la li Syu’un al-Islamiyah.

Sabir Muchlis (1981), Riyadlus Shalihin, Semarang, CV. Toha Putra: cet, 1.

Salim Amir, Hemalia Alda dan Muharir (2021), pemkiran Ibnu at-Tainiyah dalam harga, Ekonomica Sharia: Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Ekonomi Syariah Volume 6 Nomor 2 Edisi Februari.

Soekarno Dan Mamudji. (2003), Penelitian Hukum Normative Suatu Tujuan Singkat, Jakarta: Rajawali Press.

Splitdragon (2020). Retrieved from https://blog.splitdragon.com/id/how-does-lazada-slash-it-contribute-to-seller-traffic/

Sularno, F. M. (2013), Pengaruh Pertumbuhan Ekonomi, Pendapatan Asli Daerah, dan Dana Alokasi Umum Terhadap Pengalokasian Anggaran Belanja Modal, Diperoleh dari Skripsi, Fakultas Ekonomi Universitas Widyatama.

Susiawati Wati. (November 2017), Jual Beli dan dalam Konteks Kekinian, Jurnal Ekonomi Islam Vol. 8, (2), 171-184

Taimiyah Ibn (1976), al-Hisbah fi al-Islam, Kairo: Dar al-Sya’b.

Tim Lazada. (27 Februari 2021), “Terms of Use” dikutip dari www.lazada.co.id.

Wibowo, Patrick Trusto Jati. (2021), Apa Itu Strategi Pemasaran?, Warta Ekonomi. Co. Id. Diperoleh dari https://www.wartaekonomi.co.id/read340149/apa-itu strategi pemasaran

Zahrah Muhammad Abu (2004), Ibn Taimiyah: Hayatuhu wa ‘Ashruhu, Arauhu wa Fiqhuhu, Kairo: Dar al-Hadis.




DOI: 10.24235/jm.v7i2.10628

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Al Mustashfa Indexed by:


Reference Management Tool


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats