PENGARUH QIRĀ’ĀT TIGA TERHADAP PENAFSIRAN AL-RAḤMĀN: Studi Pola Perbedaan Shaykh ‘Abd-Fattāḥ ‘Abd al-Ghānī al-Qāḍī
(1) IIQ Jakarta Pesantren Bayt Al-Qur'an
(*) Corresponding Author
Abstract
The discourse of qirā'āt is an important discussion to be studied, due to the wide scope of knowledge accompanied by its lack of dissemination in the elements of Indonesian society. The dissemination of qirā'āt should be preserved as a form of relaying Qur'ānic knowledge from the Prophet. Especially the discussion of qirā'āt three mutammimah li al-'ashr, which are three complements of qirā'āt seven to become qirā'āt ten. This study aims to broadly introduce the qirā'āt three mutammimah li al-'ashr and provide an understanding of analyzing the differences in implications associated with interpretation. This study uses the approach of tafsir and qirā'āt criticism as well as the philological approach with the study of manuscripts. As an analytical tool, it uses the pattern of differences in qirā'āt designed by Shaykh ‘Abd-Fattāḥ ‘Abd al-Ghānī al-Qāḍī (d. 1402 AH). It is concluded that there are implications in the interpretation of various patterns, but it can be concluded in general that the first pattern of ikhtilāf fī al-lafẓi wa ittifāq fī al-ma'nā (different in pronunciation but consistent in meaning) is the majority
Diskursus qirā’āt menjadi pembahasan yang penting untuk dikaji, disebabkan karena luasnya lingkup ilmu yang disertai dengan kurang tersebarluasnya di elemen masyarakat Indonesia. Penyebaran qirā’āt hendaknya terus dilestarikan sebagai bentuk estafet keilmuan Al-Qur’an yang bersambung dari Rasulullah Saw. Terutama pembahasan tentang qirā’āt tiga mutammimah li al-‘ashr, yang merupakan tiga pelengkap qirā’āt tujuh untuk menjadi qirā’āt sepuluh. Dengan adanya penelitian ini, ditujukan untuk dapat mengenalkan secara luas qirā’āt tiga mutammimah li al-‘ashr dan memberikan pemahaman analisa perbedaan implikasi yang dikaitkan dengan penafsiran. Penelitian ini menggunakan pendekatan tafsir dan kritik qirā’āt serta pendekatan filologi dengan pengkajian naskah. Sebagai pisau analisa menggunakan pola perbedaan ragam qirā’āt yang dirancang Shaykh ‘Abd-Fattāḥ ‘Abd al-Ghānī al-Qāḍī (w. 1402 H) yang mengklasifikasikan perbedaan menjadi tanawwu’ dan taghayur. Dan menghasilkan kesimpulan, bahwa terdapat implikasi dalam penafsiran dengan pola yang beragam, namun dapat diambil kesimpulan secara umum bahwa pola pertama ikhtilāf fī al-lafẓi wa ittifāq fī al-ma’nā (berbeda pada lafaz namun bersesuaian makna) menjadi mayoritas.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Ālūsī. Rūḥ al-Ma‘ānī. 4th ed. Bayrūt: Dār Iḥyā’ Turāth al-‘Arabī, 1985.
Al-Māwardī, ‘Alī ibn Muḥammad ibn Ḥabīb. Al-Nukat wa al-‘Uyūn Tafsīr al-Māwardī. Edited by Sayyid ibn ‘Abd al-Maqṣūd ‘Abd al-Raḥīm. Bayrūt: Mu’assasah Kutub al-Thaqāfiyyah, n.d. https://archive.org/details/tafseer-al-marwadi.
Al-Nuḥās, ‘Alī Muḥammad Tawfīq. Al-Risālah al-Gharrā’ fī al-Awjuh al-Rajīḥah fī al-Adā’ ‘an ‘Asharat al-Qurrā’. Edited by Karīm Rājiḥ. Al-Qāhirah: Maktabat Ādāb, 2004.
Al-Qāḍī, ‘Abd al-Fattāḥ ‘Abd al-Ghanī. Al-Qirā’āt fī Naẓr al-Mustashriqīn wa al-Mulḥidīn. 1st ed. Al-Qāhirah: Dār al-Miṣr li al-Ṭibā‘ah, n.d.
Al-Qasṭallānī, Aḥmad ibn Muḥammad. Laṭā’if al-Ishārāt li Funūn al-Qirā’āt. Edited by Markaz Dirāsāt al-Qur’āniyyah. Saudi Arabia: Majma‘ Malik Fahd li Ṭibā‘at al-Muṣḥaf al-Sharīf, 2015.
Al-Zamakhsharī, Maḥmūd ibn ‘Umar. Al-Kashshāf ‘an Ḥaqā’iq al-Tanzīl wa ‘Uyūn al-Aqāwīl fī Wujūh al-Ta’wīl. Edited by Yūsuf al-Ḥāmidī. Al-Fajalah: Maktabat Miṣr, n.d.
Al-Zuḥaylī, Wahbah. Al-Tafsīr al-Munīr fī al-‘Aqīdah wa al-Sharī‘ah wa al-Manhaj. Dimashq: Dār al-Fikr, 2003.
Choirunnisa. “Kitāb Talwīn Manẓūmah Ḥirz al-Amānī wa Wajh al-Tahānī al-Musammā bi al-Shāṭibiyyah fī Qirā’āt al-Sab‘ (Studi Analisis Kitab Syarh Matan Al-Syātibiyyah Karya Mochamad Ihsan Ufiq Dan Kontribusinya Dalam Pembelajaran Qirā’āt).” IIQ Jakarrta, 2023. https://repository.iiq.ac.id/handle/123456789/3197.
Fikri, Syihab. Taqrīb al-Durrah. Edited by M Abdul Hamid Abdullah. 1st ed. Kairo, Mesir: Maktabah al-Islamiyah, 2005.
Hidayat, D. A Al-Balāghah li al-Jāmi‘ wa Shawāhid min Kalām al-Badī‘. Semarang: Toha Putra, 2002.
Ibn ‘Āshūr, Muḥammad al-Ṭāhir. Tafsīr al-Taḥrīr wa al-Tanwīr. Tūnis: Dār Sūhnūn, n.d.
Ilahi, Afdhal. “Perkembangan Qirā’āt Sab’ah Di Indonesia.” afdhalilahi.com. Accessed February 26, 2024. https://www.afdhalilahi.com/2018/04/perkembangan-qiraat-sabah-di-indonesia.html.
Jannah, Zuhrupatul. “Peranan Ibnu Mujāhid Dalam Terbentuknya Qirā’āt Sab’ah (Kajian Kitab Al-Sab’ah Fī Al-Qirā’āt).” Fakultas Ushuluddin Dan Studi Agama UIN Mataram, 2019, 203–15.
Kahīlah, Muḥammad Dusūqī Amīn. Sharḥ Ṭayyibat al-Nashr fī al-Qirā’āt al-‘Ashr. 1st ed. Al-Qāhirah: Dār al-Salām, 2019.
Malik, Muhammad Abdul. “Sejarah Madzhab Qirā’āt Āṣim Riwayat Ḥafṣ Di Nusantara; Tinjauan Historis Kritis.” Jurnal AlifLam: Journal of Islamic Studies and Humanities 3, no. 1 (2022): 22–36. https://doi.org/10.51700/aliflam.v3i1.431.
Salāmah, Ṣabrī. Al-Lamasāt al-Nadiyyah fī Syarḥ al-Durrah al-Muḍiyyah. Edited by Yāsir al-Sāmirī. 5th ed. Al-Qāhirah: Dār al-Lu’lu’ah, 2024.
Salim, Muhsin. Ilmu Qirā’āt Sepuluh. 1st ed. Jakarta Selatan: Majelis Kajian Ilmu-Ilmu Al-Qur’an, 2007.
Shihab, Muhammad Quraish. Tafsir Al-Misbah (Pesan, Kesan, Dan Keserasian Al-Qur’an). 6th ed. Tangerang: Lentera Hati, 2021.
Sharaf, Muḥammad Jamāl. Al-Qirā’āt al-‘Ashr al-Mutawātirah min Ṭarīq al-Shāṭibiyyah wa al-Durrah. Ṭanṭā, Miṣr: Dār al-Ṣaḥābah li al-Turāth, 2015.
DOI: 10.24235/diyaafkar.v12i2.18767
Article Metrics
Abstract view : 27 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.