Pengaruh penggunaan metode teka-teki silang terhadap pengajaran kosakata pada siswa Di SMA Swasta Mohammadiyahu
(1) Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar
(2) Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar
(*) Corresponding Author
Abstract
The purpose of this research is to find out the influence of using the crossword puzzle media on Vocabulary learning of students at the junior high school Muhammadiyah Sulit Air in the seventh grade and to find out the statistically significant difference between the experimental group using the crossword puzzle media and the control group did not use the crossword puzzle media. The research methodology is quantitative research in the experimental way. The researcher used the research design is Quasi Experimental Design, with the type of Nonequivalent Control Group Design. The researcher used three data collection tools: interview guide, observation guide, and exam. After researchers use Crossword Puzzle media in vocabulary learning, there is an influence on vocabulary teaching with a maximum result of 100 and a minimum result of 45. Then, Researchers found that the to result was greater than the tt result, which was 3.69 > 2,539. Therefore, the alternative hypothesis (Ha) is accepted and the nihilistic hypothesis (Ho) is rejected. The point is that there is a difference between the results of vocabulary learning using crossword puzzle media and without using crossword puzzle media. The conclusion of this research is that there is an influence of the use of Crossword Puzzle media of students at the Junior Islamic High School Muhammadiyah Sulit Air.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Awisat, Y. S., & Al-Ghaziwat, M. Bahasa Indonesia: E. (2022). Pengaruh penggunaan pembelajaran campuran dalam mengembangkan keterampilan menulis di kalangan siswa di tiga kelas pertama di Direktorat Pendidikan Karak di Yordania. Tahun 2022.
Unta. (1985) Mengajarkan bahasa Arab kepada mereka yang berbicara bahasa lain. Mekah. Universitas Umm Al-Qura.
Murni, n. (2013) Jenis-jenis pengujian dalam pengajaran bahasa Arab. An Nabighoh, 15(1), 71–100. http://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/an-nabighoh/article/view/678
Makanan. (1986) halaman 11. Referensi untuk mengajarkan bahasa Arab kepada mereka yang berbicara bahasa lain.
Aisha, Dokter. (2018) Pentingnya perangkat pendidikan dalam pengajaran bahasa Arab. 1-4.
Hilali, Dr. 2018. Pengaruh penggunaan teka-teki silang terhadap pemahaman siswa terhadap kosakata bahasa Arab. 6944: nomor telepon
Amirudin, N. (2017). Pemecahan Masalah dalam Bahasa Arab. Fisiologi Tumbuhan, 1(1), 11–19.
Fadillah, S. N., & Rosikh, F. (2021). MUDIR (Jurnal Manajemen) adalah humas untuk Jurusan Bahasa Arab di Siwa Media. Ini adalah publikasi pertama di negara-negara Ma’arif 07. MUDIR: Jurnal Studi Manajemen, 3 (1), 1–12. http://ejournal.insud.ac.id/index.php/mpi
Halima, ‘Aqif. (2020). Mengajarkan keterampilan membaca kepada penutur non-asli. Bahasa Kita (LISANUNA): Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 9(2), 249. https://doi.org/10.22373/ls.v9i2.6744
Jauhari, Q. A. (2018). Sekolah Tinggi Hukum Maharajah dikepalai oleh Jurusan PBA UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 129–152. http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.
Maharani, D. A. M., Rahmawati, I., & Sukamto, S. (2019). Meningkatkan Aktivitas Siswa dan Hasil Belajar Tematik melalui Strategi Pembelajaran Kuis Tim dan Media Teka-teki Silang. Jurnal Internasional Pendidikan Dasar, 3(2), 151.
Nasution, S. (2016). Tujuan pengajaran bahasa Arab kepada penutur non-asli. Jurnal Tarbiyah, 147 (Maret), 11–40.
Putri, W. N. (2017). Media Center menghadirkan pembicara motivasi untuk mengajar bahasa Arab di Siswa Madrasah Tsanawiyah. LISANIA: Jurnal Pendidikan dan Sastra Arab, 1(1), 1. https://doi.org/10.18326/lisania.v1i1.1160
Qolbiyah, R. (2020). Langkah awal menuju langkah kedua program Yosiap (Saya di sini bersama Anda) adalah membekali para siswa dengan keterampilan dan pengetahuan yang dibutuhkan untuk meraih keberhasilan dalam studinya di Pesantren Ibtida’iah. Prosiding Semester Keempat, 2, 147–160.
Saifuddin. (2019). Thuruq dalam Ta’lim Mufradat al-Lughah al-Arabiyyah. At-Tadris, 7(2), 310–330.
Suharmon. (2009) halaman 11. Diunggah oleh Ikatan Guru Ini adalah terjemahan ke dalam bahasa Arab dari Bahasa Komunikasi MTsN.
Wahdi, R., & Fakhrin, N. (2022). Saksikan Video Lagu Media Berbahasa Arab Tentang Mufradat di Madrasah Aliyah Negeri Kabupaten 1. Jurnal Ekonomi dan Ilmu Politik, 5(1), 42–51. https://doi.org/10.31869/jkpu.v5i1.3213
DOI: 10.24235/ibtikar.v13i1.17060
Article Metrics
Abstract view : 11 timesPDF - 3 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Dewi Yunita Putri, Dewi Yunita Putri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
 Â