PENDEKATAN DESIGN THINKING DALAM MEMAHAMI STRUKTUR ILMU PENGETAHUAN MENURUT IMAM AL GHAZALI

Agung Bayuseto(1*), Asep Pahmi(2), Denden Matin Dayyin(3), Ghina Raudhatul Jannah(4), icha agustina(5),


(1) 
(2) 
(3) 
(4) 
(5) UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(*) Corresponding Author

Abstract


This research bases on  the structure of science according to Imam Al Ghazali. Research method uses is qualitative through p Libraries and field studies with design thinking approach. The result and discussion of this research bases on science explanation, knowledge as human needs,  and knowledge concept according to Imam Al Ghazali. Thus, the researcher conclude that knowledge is the most important in islamic. Therefore, knowledge is primary needs for human in particularly as a caliph. In addition, knowledge is the most important for human sustainability on earth.

Keyword: Design Thinking, Structure, Science, Knowledge

Full Text:

PDF

References


A, S., & Hermawan, Y. P. (2011). Filsafat ilmu : suatu kajian dalam dimensi ontologi, epistimologi, dan aksiologi/ A. Susanto. Jakarta: Bumi Aksara.

Akbar, M. K. (2017). KONSEP ILMU DALAM PERSPEKTIF Al-Ghazali. 38.

Akbar, M. K. (2017). KONSEP ILMU DALAM PERSPEKTIF AL-GHAZALI. 17.

Akbar, M. K. (2017). KONSEP ILMU DALAM PERSPEKTIF AL-GHAZALI. 40.

Akbar, M. K. (2017). Konsep Ilmu dalam Prespektif Al-Ghazali. 17.

Akbar, M. K. (2017). Konsep Ilmu dalam Prespektif Al-Ghazali. 16.

D, H., C, R., & R, M. (2017). Design thinking: A creative approach to educational problems of practice. . Thinking Skills and Creativity, 140-153.

Darmalaksana, W. (2019). Formula Penelitian Pengalaman Kelas Menulis. Jurnal Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W. (2020). Formula Penelitian Pengalaman Kelas Menulis. Jurnal Kelas Menulis UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Darmalaksana, W. (2020). Paper Template Design Thinking Methods for Learning Hadith. Pusat Studi Data Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Ghazali, I. (1997). 'Ulumuddin Juz 1 Terj. Abdullah bin Nuh. Semarang: Toha Putra.

Islam, D. R. (1993). Ensiklopedia Islam. Jakarta: Intermasa.

Kemenag. (2021, Januari 10). https://quran.kemenag.go.id/. Retrieved from https://quran.kemenag.go.id/sura/2

Khalid, A. M. (2017). KONSEP ILMU DALAM PERSPEKTIF Al-Ghazali. 18.

Khalid, M. A. (2017). Konsep Ilmu dalam Prespektif Al-Ghazali. 48.

Maksum, T. A. (1978). Michael Hart 100 Tokoh yang Paling Berpengaruh dalam Sejarah. Jakarta: Dunia Pustaka Jaya.

Muslih, D. M. (2019). FILSAFAT ILMU: Kajian atas Asumsi Dasar, Paradigma, dan Kerangka Teori Ilmu Pengetahuan. Gontor: Unida.

Nizar, S. (1999). Peserta Didik dalam Prespektif Islam. Sebuah Pengantar Filsafat Pendidikan Islam, 47.

Shihab, M. (2003). Wawasan al-Qur'an. Bandung: Mizan Media.

Shihab, M. Q. (2003). Wawasan al-Quaran. Bandung: Mizan Media.

Zahwan, A. H. (2001). Memburu Ilmu Laduni. Solo: Aneka.




DOI: 10.24235/jy.v7i1.7881

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Yaqzhan: Analisis Filsafat, Agama dan Kemanusiaan Indexed By : 

              

                 



Editorial Office:

FUAD Building, 2nd Floor, Department of Aqeedah and Islamic Philosophy, Faculty of Ushuluddin, Adab and Dakwah, IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-489926 email: yaqzhanjurnal@gmail.com

Jurnal Yaqzhan: Analisis Filsafat, Agama dan Kemanusiaan is licensed under a Creative Commons 4.0 International License. 

Â