IMPLEMENTASI BILANGAN BULAT PADA PERMAINAN TRADISIONAL CONGKLAK

Hilmi Zaki Islahati(1), Rezza Trie Kusdayati(2), Saluky Saluky(3*),


(1) 
(2) 
(3) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


Many traditional games apply mathematics, Congklak is a game that contains elements of mathematics, one of which is integer operations. This paper applies the material to integers with a sub-discussion of the mixed arithmetic operation method of integers. While the purpose of this study is to determine the implementation of number theory on the subject of integers, namely the operation of counting integers in the Congklak game. In this paper, the game is carried out as usual but has been modified in order to implement the learning objectives. The results of the study show that students indirectly learn integers and are easy to understand.


Full Text:

PDF

References


Alviyaturrohmah, Saluky, A. M. (2013). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN DENGAN SOFTWARE PREZI TERHADAP MINAT BELAJAR MATEMATIKA SISWA. ITEj (Information Technology Engineering Journals), 2(1). http://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/itej/article/view/2672/1580

Humairo, V. M., & Amelia, Z. (2020). Peningkatan kemampuan berhitung awal melalui modifikasi bentuk permainan congklak. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 3(1), 19–30.

Muslim, Ilma Indra Putri, R., & Somakim. (2012). Desain Pembelajaran Pengurangan Bilangan Bulat melalui Permainan Tradisional Congklak Berbasis Pendidikan Matematika Realistik Indonesia di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Kreano, 3(2), 100–112.

PULUNGAN, S. A. (2020). Upaya Meningkatakan Hasil Belajar Matematika Materi Penjumlahan Bilangan Bulat Dengan Menggunakan Metode Permainan Congklak. Jurnal Ilmiah Maksitek, 5(3), 80–83.

Putri, R. (2020). Eksplorasi Etnomatematika pada Permainan Congklak dan Kaitannya dengan Pembelajaran Matematika. Universitas Jambi.

Rohmatin, T. (2020). Etnomatematika Permainan Tradisional Congklak sebagai Teknik Belajar Matematika. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 2, 144–150.

Setiyowati, R. (2017). Meningkatkan Operasi Hitung Perkalian Menggunakan Media Permainan Congklak pada Siswa Kelas II SD Negeri 182/I Hutan Lindung. Universitas Jambi.

Sulowaty, T. (2017). Penggunaan Modifikasi Permainan Congklak untuk Meningkatkan Kecepatan Menghitung dalam Operasi Penjumlahan Bilangan Bulat pada Siswa Kelas I SD Negeri 028226 Binjai Tahun Pelajaran 2015 / 2016. Jurnal Penelitian, Pemikiran, dan Pengabdian, 5(2), 152–162.

Ulya, H. (2017). Permainan Tradisional sebagai Media dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 371–376.

Warni, E., Subhananto, A., & Marlini, C. (2021). Pengembangan Media Permainan Congklak terhadap Kemampuan Berhitung Siswa Kelas 1 SD Negeri 11 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Siswa, 2(1).

Wilfrida. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Etnomatematika Gomo Toma “Congklak” untuk Materi Operasi Bilangan Bulat pada Siswa Kelas VII SMPK Alvarez Paga Tahun Pelajaran 2018/2019. Scientifical Collaquia: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 3(1), 7–15.


Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.