PENGUATAN PERAN AYAH DALAM PENCEGAHAN COVID-19 DI LINGKUNGAN KELUARGA
(1) IAIN Syekh Nurjati
(2) TK Siti Maryam Garut
(*) Corresponding Author
Abstract
ABSTRACT
The increasing number of positive cases of Covid-19 has an impact on many things, one of which is the future of children. Children are invisible victims. Thousands of Indonesian children have lost their families to this virus. This reminds us of the importance of Covid-19 prevention measures in the family environment, so that family members have awareness and apply clean and healthy living behaviors. So it requires the direct involvement of a father, as the head of the family. The method used in this study is the library method, which refers to various literature related to strengthening the role of fathers in preventing Covid-19 in the family environment. The results of this study indicate that fathers have an important role in preventing the spread of Covid-19 in the family environment, by strengthening the loving, coaching, and modeling role of a father
Keywords: Fathers Role, Family Environment
Full Text:
PDF 273-283References
Aryanti, Y. (2017). Peran ayah dalam pengasuhan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Dompet Dhuafa, 7(1), 21–24.
Ashidiqie, M. L. I. I. (2020). Peran Keluarga Dalam Mencegah Corona Virus Disease 2019 . SALAM; Jurnal Sosial & Budaya Syar-I, 7(10), 911–922. https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i8.15411
Audina, P., Cintya, S., Khotimah, H., Psikologi, F., & Malang, U. M. (2020). POLA ASUH ORANG TUA PADA ANAK DI MASA PANDEMI COVID-19. Seminar Nasional Sistem Informasi 2020, Fakultas Teknologi Informasi, 2433–2441.
Cahyaningrum, A. (2021). FATHERING DALAM PENGASUHAN ANAK USIA DINI MASA PANDEMI COVID-19 DI TAMAN KANAK-KANAK IZZATUL ISLAM KABUPATEN MUARO JAMB. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTHAN THAHA SAIFUDDIN JAMBI.
Djaelani, M. (2010). Metode Penelitian bagi Pendidik. PT Multi Kreasi Satu Delapan.
Fahreza, R, “Perlindungan Anak yatim Piatu di Masa Pandemi†Artikel tersedia pada https://www.kompas.id/baca/opini/2021/08/24/perlindungan-anak-yatim-piatu-di-masa-pandemi/ (24 Agustus 2021).
Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian Kepustakaan Library Research. Literasi Nusantar.
Hasan, T. (2009). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Keluarga. Mitra Abadi Pers.
Hasbi, M., Ideo, W., Ngasmawi, M. M., Mangunwibawa, A. A., Jakino, Nurhasanah, N., Wahyuni, M., Murtiningsih, & Kurni, S. F. (2020). MELATIH ANAK MENJAGA KEBERSIHAN DAN KESEHATAN SELAMA PANDEMI COVID-19. Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Hasri, M. M. (2019). PANDANGAN AL-QUR’AN ATAS PERAN AYAH DALAM PROSES PERKEMBANGAN ANAK (KAJIAN TAFSIR TEMATIK). AL-SYAKHSHIYYAH: Jurnal Hukum Keluarga Islam Dan Kemanusiaan, 1(2), 113–127.
Kaddi, S. M., Lestari, P., & Adrian, D. (2020). Komunikasi Keluarga Dalam Pencegahan Coronavirus Disease 2019. Jurnal Ilmu Komunikasi, Volume 18, 63–74.
Karo, M. B. (2020). Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) Strategi Pencegahan Penyebaran Virus Covid-19. Seminar Nasional Hardiknas, 1–4.
Mulyana, RA, “PPKM Darurat dan Dukungan Fatwa Pemuka Agamaâ€. Artikel tersedia pada Radar Cirebon 7 Juli 2021.
Palintan, T. A., Mustary, E., Ashari, N., & Safitri, D. (2020). Peran Ayah dalam Pendampingan Pembelajaran Jarak Jauh. TEMILNAS XII, 144–151.
Permatasari, A. N., Inten, D. N., & Widiyanto, K. N. (2021). Keintiman Komunikasi Keluarga saat Social Distancing. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 346–359. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.577
Rachman, S. A. (2020). Penguatan peran orang tua dalam mendampingi pendidikan Anak usia dini di masa pandemi covid-19. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 04(2), 322–331.
Rahmi, M. (2020). Penguatan Peran Keluarga Dalam Mendampingi Anak Belajar Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kreatifitas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 9, 81–105.
Rohayani, F. (2020). Menjawab Problematika Yang Dihadapi Anak Usia Dini di Masa. QAWWAM: JOURNAL FOR GENDER MAINSTREAMING, 14(1), 29–50. https://doi.org/10.20414/Qawwam.v14i1.2310
Safitri, H. I., & Harun. (2021). Membiasakan Pola Hidup Sehat dan Bersih pada Anak Usia Abstrak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 385–394. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.542
Sagala, H. G. (2020). Peran keluarga dan pasien dalam meningkatkan keselamatan dan pencegahan covid 19.
Soge, E. M. T., Kiling Bunga, B. N., Windisany, F., Thoomaszen, & Kiling, I. Y. (2016). PERSEPSI IBU TERHADAP KETERLIBATAN AYAH DALAM PENGASUHAN ANAK USIA DINI. INTUISI JURNAL ILMIAH PSIKOLOGI, 8(2).
Sulastri, N. M., Maharani, J. F., & Sarilah. (2020). Mendongeng Bersama Anak Sebagai Upaya Pencegahan Covid-19. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 1(1), 34–38.
Taubah, M. (2015). PENDIDIKAN ANAK DALAM KELUARGA PERSPEKTIF ISLAM Mufatihatut Taubah (Dosen STAIN Kudus Prodi PAI). Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3, 109–136.
Winarti, A. (2020). IMPLEMENTASI PARENTING PADA PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Pendidikan Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat, II(2), 131–145.
Wulansuci, G., Alam, S. K., & Lestari, R. H. (2020). Gambaran Paternal Accessibility dalam Pendidikan Anak Usia Dini Dilihat dari Persepsi Guru. JURNAL TUNAS SILIWANGI, 6(1), 24–30.
Zed, M. (2018). Metode Penelitian Kepustakaan (2nd ed.). Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
DOI: 10.24235/edueksos.v10i2.9415
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF 273-283 - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Edueksos : Jurnal Pendidikan Sosial dan Ekonomi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.