PEMBENTUKAN VARIABEL KUNCI KEBERHASILAN AKADEMIK MAHASISWA JURUSAN TADRIS ILMU PENGETAHUAN SOSIAL

Yeti Nurizzati(1*), Suniti suniti(2),


(1) Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon
(2) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


ABSTRACT

Department of Social Sciences is one of the majors in the Faculty of Tarbiyah and Teacher Training at the Institute of Islamic Studies in the State of Sheikh Nurjati Cirebon. The Department has endeavored to produce graduates on time and a minimum GPA of 3. This can be seen from the almost no drop-out students, at least students who are still active studying in more than semester 8, and the increasing number of students who have graduated in semester 8. Therefore That is the purpose of this research, which is to reveal what variables are key to the academic success of students in the Tadris Department of Social Sciences. Samples were selected from students who succeeded academically in the years 2013 and 2014, totaling 51 people according to the number of responses to the Google form questionnaire answers. This raw data is then processed using descriptive statistics in the form of tables and graphs, percentage analysis, and factor analysis. There are 22 variables out of 35 variables which are the factors of student academic success, with the acquisition of response responses of 75.56%. Through factor analysis, five groups are formed which are the keys to student academic success, namely the ability and habits of students in learning, assessment policies, and the campus environment; the attitude of students and lecturers; family support; student's ability to implement learning outcomes, and curriculum compatibility; and learning motivation.

 

Keywords: Key variables, Academic success, Factor analysis


Full Text:

PDF 221-233

References


DAFTAR PUSTAKA

Abubakar, F. (2015). Pengaruh Komunikasi Interpersonal antara Dosen dan Mahasiswa Terhadap Motivasi Belajar dan Prestasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Pekomnas, 18(1), 53–62.

Catur, M. M. S. P. A. R. dan D. O. (2018). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Prestasi Akademik pada Mahasiswa Kedokteran Tahap Preklinik. JIMKI, 6(2), 109–116.

Dimyati. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Jelas, Z. M. dkk. (2005). Prestasi Akademik Mengikut Gender. Jurnal Pendidikan 30, 93–111.

Kurnia, L. (2011). Analisis Faktor Faktor yang Mempengaruhi Keberhasilan Akademik Mahasiswa STAIN Batusangkar. Jurnal Sainstek, III(2), 97–111.

Lutfiwati, S. (2020). Motvasi Belajar dan Prestasi Akademik. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 10(1), 53–63.

Mahmudah, N. A. dan A. I. S. (2011). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pestasi Belajar dalam Mata Kuliah Akuntansi Keuangan Menengah I (Studi Empiris pada Mahasiswa Akuntansi Perguruan Tinggi Negeri dan Perguruan Tinggi Swasta di Semarang). Jumal Akuntansi Bisnis, IX(18), 110–130.

Mustamin, S. H. dan S. S. (2013). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Pendiikan matematika Fakultas tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. JURNAL MATEMATIKA DAN PEMBELAJARAN (MAPAN), 1(1), 151–177.

Poerwati, T. (2010). Pengaruh Perilaku Belajar dan Motivasi terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Akuntansi di Universitas STIKUBANK (UNISBANK) Semarang. Majalah Ilmiah Universitas Pandanaran, 8(16).

Prapdopo dan Fariyanti. (2016). Analisis Beberapa Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Eksis, 12(1), 3267–3273.

Saleh, M. (2014). Pengaruh Motivasi, Faktor Keluarga, Lingkungan Kampus dan Aktif Berorganisasi terhadap Prestasi Akademik. Jurnal Phenomenon, 4(2), 109–141.

Sampoerno, P. (2002). Analisis Kualitas Mahasiswa dalam Pencapaian Pendidikannya dengan Menggunakan Metode Partial Least Squares. Studi kasus: Mahasiswa Jurusan Matematika FMIPA Universitas Jakarta. IPB.

Saputro, M. A. dan D. F. (2015). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar (Studi Korelasi Pada Mahasiswa Pendidikan Matekamtika IKIP PGRI Pontianak). Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 4(2), 233–246.

Syah, M. (2017). Psikologi Belajar (15th ed.). Depok: Rajawali Pers.

Thaib, E. N. (2003). Hubungan antara Prestasi Belajar dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, XIII(2), 384–399.

TL, D. I., Widowati, A. I., & Surjawati, S. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Akademik : Studi Kasus Pada Mahasiswa Program Studi Akuntansi Universitas Semarang. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 18(1), 39–48. https://doi.org/10.26623/jdsb.v18i1.557

Yuzarion. (2017). Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Peserta Didik. Ilmu Pendidikan, 2(1), 107–117.




DOI: 10.24235/edueksos.v10i2.8227

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF 221-233 - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Edueksos : Jurnal Pendidikan Sosial dan Ekonomi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



 

free web stats Web Stats

ISSN 2548-5008 (online); ISSN 2252-9942 (print)
Copyright ©2022 Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial dan Ekonomi, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon