Internalization of Local Wisdom Values In Social Science Learning to Form Students' Character

Aris Aris(1), Apriyanda Kusuma Wijaya(2*),


(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(2) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


The aim of this research is to explore the integration of local wisdom values in social studies learning towards the formation of student character. The subjects in this research are junior high school and MTs teachers in Kuningan Regency, then this research uses an exploratory descriptive qualitative method. Data collection techniques were carried out through observation and interviews. Next, data triangulation was carried out as part of the analysis of research results and to obtain the validity of the data obtained. From the research that has been carried out, the results show that there are several character values that are formed through the integration of local wisdom values in learning, namely religious, nationalist, disciplined, mutual cooperation characters. These several character values are then studied into five main character development values, namely religious character values, nationalist character values, independent character, mutual cooperation character and integrity character. The formation of these character values can be done by internalizing them in learning materials and habituation activity programs at school such as readhaton, regional fiction literacy, singing the national obligatory song, motivational programs, and environmental care activities.

Keywords: Student Character, Local Wisdom, Social Studies Learning.


Full Text:

PDF 257-269

References


Anggrayni, N. (2016). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Budaya Jawa. . Yogyakarta: Universitas PGRI.

Amri, U., Ganefri, G., & Hadiyanto, H. (2021). Perencana Pengembang Dan Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2025-2031.

Chony, M. Junaidi dan Almanshur Fauzan. 2012. Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta. Ar-Ruzz Media.

Efendi, A. (2014). Implementasi kearifan budaya lokal pada masyarakat adat kampung Kuta sebagai sumber pembelajaran IPS. SOSIO-DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 1(2), 211-218.

Fajarini, U. (2014). Peranan Kearifan Loklal dalam Pendidikan Karakter. . Dalam jurnal solo Didaktika Jakarta UIN Syarif Hidayatullah., Vol I. No 2.

Hetarion, B. D., Hetarion, Y., & Makaruku, V. (2020). Implementasi pendidikan karakter berbasis kearifan lokal cuci negeri dalam pembelajaran IPS. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 1-12.

Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontektual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor : Ghalia Indonesia.

Hurri, I., & Widiyanto, R. (2018). Pembelajaran IPS Berbasis Nilai Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Kepedulian Sosial Siswa SMP. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 2(1), 12-23.

Istiawati, N. F. (2016). Pendidikan karakter Berbasis Nilai-nilai Kearifan lokal Adat AMMATOA dalam menumbuhkan karakter konservasi. . Cendekia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, , 10(1), 1-18.

Iswatiningsih, D. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal di Sekolah. Satwika: Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 3(2), 155-164.

Komalasari, K d Sarifudin, D. 2017. Pendidikan Karakter : Konsep dan Aplikasi Living Values Education. Bandung : Refika Aditama.

Marfai, M. A. (2019). Pengantar etika lingkungan dan Kearifan lokal. . Yogyakarta: UGM PRESS.

Moleong, Lexy J. 2005. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung PT. Remaja Rosdakarya.

Ningsih, S. W., Mulyana, A., & Wijaya, A. K. (2022). Pengaruh Diferensiasi Budaya Terhadap Interaksi Sosial MTs Agama Islam Mertapada Kulon Kabupaten Cirebon. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 13(2), 861-864. https://dx.doi.org/10.26418/j-psh.v13i2.54852

Njatrijani, R. (2018). Kearifan lokal dalam perspektif budaya Kota Semarang. Gema Keadilan, 5(1), 16-31.

Nurasiah, I., Marini, A., Nafiah, M., & Rachmawati, N. (2022). Nilai kearifan lokal: projek paradigma baru program sekolah penggerak untuk mewujudkan profil pelajar pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3), 3639-3648.

Panjaitan, A. P., Darmawan, A., Purba, I. R., Rachmad, Y., & Simanjuntak, R. (2014). Korelasi Kebudayaan dan Pendidikan: Membangun Pendidikan Berbasis Budaya Lokal. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Pernantah, P. S. (2022). Integrasi Nilai Tradisi Bara’an Melayu Bengkalis Sebagai Sumber Penguatan Karakter Dalam Pembelajaran IPS. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 175-186.

Prayogi, D. S., Utaya, S., & Sumarmi, S. (2019). Internalisasi Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran melalui Pengembangan Multimedia Interaktif Muatan Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(11), 1457-1463.

Priyatna, M. (2017). Pendidikan karakter berbasis kearifan lokal. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 5(10).

Rahmi, A. R. (2021). Menumbuhkan Nilai-Nilai Karakter Siswa SD melalui Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan. 3(6), 5136-5142.

Ramdani, E. (2018). Model pembelajaran kontekstual berbasis kearifan lokal sebagai penguatan pendidikan karakter. JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 1-10.

Rummar, M. (2022). Kearifan lokal dan penerapannya di sekolah. Jurnal Syntax Transformation, 3(12), 1580-1588.

Sari, W. N. (2021). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran IPS. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, , 10-14.

Setiawan, I., & Mulyati, S. (2020). Pembelajaran IPS berbasis kearifan lokal. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 121-133.

Sugiyono, 2013. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif), Bandung Alfabeta.

Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi pembelajaran teori dan aplikasi. Yogyakarta: Ar-ruzz media.

Syaumi, I. K. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter melalui Pembelajaran IPS di SD. . Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 4277-4281.

Wijaya, A. K. (2023). Digital Culture: The Conception of Young Citizens. International Journal of Education and Humanities, 3(1), 99-111. https://doi.org/10.58557/(ijeh).v3i1.142

Wijaya, A. K. (2020). Integrasi Model Pembelajaran Role Playing dengan Multimedia Dalam Meningkatkan Keterampilan Partisipasi Sosial Siswa. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 9(1). http://dx.doi.org/10.24235/edueksos.v9i1.6420

Yuliatin, Y., Haslan, M. M., Sawaludin, S., & Basariah, B. (2021). Kurikulum PPKn dan Peluang Pengembangan Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. Prosiding SAINTEK, 3, 471-482.




DOI: 10.24235/edueksos.v12i2.15224

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF 257-269 - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



 

free web stats Web Stats

ISSN 2548-5008 (online); ISSN 2252-9942 (print)
Copyright ©2022 Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial dan Ekonomi, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon