Development of Motion Graphics As Social Studies Learning Media on Indische Partij Material

Miftakhul Umi Nadziru(1), Agung Wiradimadja(2*),


(1) Universitas Negeri Malang
(2) Universitas Negeri Malang
(*) Corresponding Author

Abstract


ABSTRACT

Social studies learning activities in general still do not take advantage of the use of technology-based learning media because of the limited number and type of media as well as the limited ability of the teacher. The learning media used by teachers is still textual in nature, that is, it only comes from textbooks so that it makes students' interest and motivation in learning social studies, especially historical material, to be low. To overcome these problems, developed innovative technology-based learning media, namely motion graphics. The aim of this research is developing motion graphics teaching media and testing the feasibility of IPS teaching media on Indische Partij material. The method used in this study uses an R&D approach with the ADDIE model. The product trial process was carried out in class VIII SMP PGRI 1 Kesamben. ADDIE's stages for developing teaching media include 1) Analysis, 2) Design, 3) Development, 4) Implementation, and 5) Evaluate. The feasibility test results from the expert validator show a percentage of 95.45%. for material validation, 90.62% for language validation, and 95.45% for media validation. While the test results on students obtained an average value of 89.10%. Based on these averages it can be stated that motion graphics products as social studies learning media are "very feasible" to be used in learning activities and can be disseminated without going through revisions.

Keywords: motion graphics media, Indische Partij, social studies learning


Full Text:

PDF 167-185

References


Alannasir, W. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Animasi dalam Pembelajaran IPS Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Mannuruki. Journal of EST, 2, 81–90.

Angela, V. F., & Triadi, D. (2022). Penggunaan Media Video Animasi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Sejarah pada Siswa SMA Isen Mulang Palangka Raya Kalimantan Tengah. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 10(2), 441–451. https://doi.org/10.47668/pkwu.v10i2.343

Apriliani, M. A., Maksum, A., Wardhani, P. A., Yuniar, S., & Setyowati, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran PPKn SD Berbasis Powtoon Untuk Mengembangkan Karakter Tanggung Jawab. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 129. https://doi.org/10.30659/pendas.8.2.129-145

Arikunto, S. (2021). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 3. Bumi Aksara.

Arikunto, S., & Jabar, C. S. A. (2014). Evaluasi Program Pendidikan: pedoman teoritis praktisi pendidikan.

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran Edisi Revisi. In Jakarta: Rajawali Pers (Vol. 24, Issue 4). Rajawali Press.

Astutik, W. (2015). Slameto, Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 8–44.

Atmawarni, U. M. A. (2012). Penggunaan Multimedia Interaktif Guna Menciptakan Pembelajaran yang Inovatif di Sekolah. Perspektif, 1(1).

Aunurrahman. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Ayu, I., Jembari, T., Kade Tastra, D., Putu, L., Mahadewi, P., & Pendidikan, T. (2015). Pengembangan Video Animasi dengan Model Waterfall Pada Pembelajaran IPS Kelas VIII. Journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan, 3(1).

Aziz, M. F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Komik. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Burhan Eko, P. (2010). Aspek-Aspek Kebahasaan dalam Penulisan Karya Ilmiah.

Dale, E. (1997). Media Pembelajaran. Tersedia: Http://Bagawanabiyasa. Wordpress. Com/2013/05/26/Media.

Djafar, Y., Canon, S., & Arsyad, A. (2021). Pengembangan Media Animasi Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII MTs. Nurul Bahri Kabila Bone Menggunakan Model Assure. Normalita (Jurnal Pendidikan).

Dwintari, J. W. (2018). Urgensi Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Multikultural dalam Pembinaan Keberagaman Masyarakat Indonesia. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn Dan Sosial Budaya, 2(1).

Ernanida, E., & Al Yusra, R. (2019). Media Audio Visual dalam Pembelajaran PAI. Murabby: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 101–112.

Fardany, M., & Dewi, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran Ekonomi. JUPE, 08, 101–108.

Febrianti, E., Wahyuningtyas, N., & Ratnawati, N. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif “SCRIBER†untuk Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 19(2), 275. https://doi.org/10.31571/edukasi.v19i2.3005

Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1).

Fida, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Tutorial Pada Mata Pelajaran Dasar Kecantikan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar.

Fisabilillah, F. F. N., & Sakti, N. C. (2021). Pengembangan Video Animasi Sebagai Upaya Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik Materi Perpajakan di Sekolah Menengah Atas. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1271–1282. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.562

Galuh Mahardika, Moch. D., & Nur Ramadhan, F. (2021). Pembelajaran IPS Sebagai Penguat Nasionalisme dalam Menghadapi Tantangan di Era Globalisasi. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 6(2), 78–91. https://doi.org/10.17977/um022v6i22021p78

Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017, 96–102.

Herijanto, B. (2012). Pengembangan CD Interaktif Pembelajaran IPS Materi Bencana Alam. JESS (Journal of Educational Social Studies), 1(1).

Hidayat, O. S. (2021). Pengembangan Konten E-Learning Motion Graphic dan Website Wordpress pada Pembelajaran Warga di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5436–5444. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1668

Jalilah, S. R. (2021). Merangsang Minat Belajar Siswa dengan Model Pembelajaran Tutorial Berbasis Media Video Sosiodrama untuk Mata Pelajaran Aqidah Akhlak di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 5(6), 5953–5960. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1657

Mahardika, A. B. S., & Mustaji, M. P. (2020). Pengembangan Media Video Motion Graphics Materi Bentuk-Bentuk Kerjasama ASEAN Pelajaran IPS Bagi Siswa Kelas VIII di SMPN 24 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan (JMTP), 10(15).

Mais, A. (2016). Media Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus (ABK): Buku Referensi Untuk Guru, Mahasiswa dan Umum. Pustaka Abadi.

Mashuri, D. K. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(5).

Maulidya, | Lutfi, Kurniawati, R., & Maulidya, L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Turbaya (Miniatur Budaya) Rumah Adat Tematik Tema 7 Indahnya Keragaman Kelas IV di Sekolah Dasar. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 1(1).

Mukarromah, A., & Andriana, M. (2022). Peranan Guru dalam Mengembangkan Media Pembelajaran. JSER Journal of Science and Education Research, 1(1). https://jurnal.insanmulia.or.id/index.php/jser/

Munir, P. D. (2012). Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Penerbit Alfabeta.

Nantana, M. G. R., & Wiradimadja, A. (2023). Inovasi Belajar Abad 21 Melalui Pengembangan Media Podcast Pembelajaran IPS Berbasis Instagram. JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia), 10(1).

Nevrita, N., Asikin, N., & Amelia, T. (2020). Analisis Kompetensi TPACK pada Media Pembelajaran Guru Biologi SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 203–217. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i2.16709

Nurdiyanti, S. (2019). Implementasi Media Visual dan Audiovisual Terhadap Pembelajaran Anak Usia Dini di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 642–650.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa (Learning Interest as Determinant Student Learning Outcomes). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128–135. http://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper/article/view/00000

Pamungkas, A. S., Ihsanudin, I., Novaliyosi, N., & Yandari, I. A. V. (2018). Video Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe: Inovasi pada Perkuliahan Sejarah Matematika. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 127–135.

Panjaitan, R. G. P., Titin, T., & Wahyuni, E. S. (2021). Kelayakan Booklet Inventarisasi Tumbuhan Berkhasiat Obat sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(1), 11–21. https://doi.org/10.24815/jpsi.v9i1.17966

Putra, H. M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Pada Mata Pelajaran Akuntansi Dasar KD 3.10 dan 4.10 Jurnal Penyesuaian di SMK Negeri1 Godean Kelas X. Univeristas Sanata Dharma.

Putu Gde Caesar Renddy Wicaksana, I., Agung Gede Agung, A., Nyoman Jampel, I., & Ilmu Pendidikan Pshikologi dan Bimbingan Prodi Teknologi Pendidikan, J. (2019). Pengembangan E-Komik Dengan Model ADDIE Untuk Meningkatkan Minat Belajar Tentang Perjuangan Persiapan Kemerdekaan Indonesia. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 7(2), 48–59.

Rachmawati, N., Astuti, N., Gita Miranti, M., Fatkhur Romadhoni, I., Ketintang, J., Gayungan, K., & Timur, J. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Powtoon pada Materi Telur Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 1(2), 54–65.

Rafi, I., & Sabrina, N. (2019). Pengintegrasian TPACK dalam Pembelajaran Transformasi Geometri SMA untuk Mengembangkan Profesionalitas Guru Matematika. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 3(1), 47–56.

Rahmadi, I. F. (2019). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): Kerangka Pengetahuan Guru Abad 21. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 65. https://doi.org/10.32493/jpkn.v6i1.y2019.p65-74

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Ramda, A. H. (2017). Analisis Kesesuaian Materi Buku Teks Kemendikbud Matematika Kelas VII dengan Kurikulum 2013. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 12. https://doi.org/10.21831/pg.v12i1.14057

Ramdani, A., Jufri, A. W., Gunawan, G., Hadisaputra, S., & Zulkifli, L. (2019). Pengembangan Alat Evaluasi Pembelajaran IPA yang Mendukung Keterampilan Abad 21. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 5(1). https://doi.org/10.29303/jppipa.v5i1.221

Rebowo, W. A. (2014). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berbasis Masalah Materi Pecahan Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Pelangi Pendidikan, 21(2).

Rusiyono, R., & Apriani, A.-N. (2020). Pengaruh Metode Storytelling terhadap Penanaman Karakter Nasionalisme pada Siswa SD. Literasi, XI(1), 11. http://journal.uny.ac.id/index.php/

Sadikin, A., & Hakim, N. (2019). Pengembangan Media E-Learning Interaktif Dalam Menyongsong Revolusi Industri 4.0 Pada Materi Ekosistem Untuk Siswa SMA. BIODIK, 5(2), 131–138. https://doi.org/10.22437/bio.v5i2.7590

Salim, S., & Maryanti, E. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Melalui Teori Pembelajaran Sibernetik Berbantuan Software Derive. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 229. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.16068

Sayono, J. (2015). Pembelajaran Sejarah di Sekolah: Dari Pragmatis ke Idealis. Jurnal Sejarah Dan Budaya, 7(1), 9–17.

Sidarta, C. A., & Yunianta, T. N. H. (2022). Pengembangan Video Animasi Pola Konfigurasi Objek Untuk Pembelajaran Jarak Jauh. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), 127–138.

Suarno, D., & Sukirno. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran IPS dengan Tema Pemanfaatan dan Pelestarian Sungai Untuk Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan IPS, 2(2), 115–125. http://journal.uny.ac.id/index.php/hsjpi

Sulistyowati, P., Wahidiyah, D., & Setiawan, D. A. (2019). Membangun Karakter Nasionalisme Melalui Pengembangan Bahan Ajar Ensiklopedia pada Materi Tokoh-tokoh Proklamasi. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 4(1), 32–37. https://doi.org/10.21067/jmk

Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, II.

Suryaman, M. (2012). Penggunaan Bahasa di Dalam Penulisan Buku Non Teks Pelajaran.

Sya’bania, N., Anwar, M., & Wijaya, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi dengan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. Chemistry Education Review, 4(1), 2597. https://doi.org/10.26858/cer.v4i1.13315

Utami, D. (2011). Animasi Dalam Pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 7(1).

Warsita, B., Kemdikbud, P., Re, J., 15, M. K., Ciputat, T., & Selatan, B. (2013). Evaluasi Media Pembelajaran Sebagai Pengendalian Kualitas Evaluation of Instructional Media as A Quality Control. In Jurnal Teknodik (Vol. 17).

Wati, E. R. (2016). Ragam Media Pembelajaran. Kata Pena.

Wibawanto, W., & Ds, S. S. M. (2017). Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif. Cerdas Ulet Kreatif Publisher.

Widiyasanti, M., & Ayriza, Y. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Karakter Tanggung Jawab Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(1).

Wiradimadja, A. (2021). Konsep Dasar IPS Dengan Konsep CLIL. Jagat Lentera.

Yuwono, M. S., & Khotimah, K. (2020). Media Animasi Motion Graphic Untuk Materi Interaksi Sosial Pada Mata Pelajaran IPS SMP dalam Menunjang Revolusi Industri 4.0. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 10–29.




DOI: 10.24235/edueksos.v12i2.14536

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF 167-185 - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



 

free web stats Web Stats

ISSN 2548-5008 (online); ISSN 2252-9942 (print)
Copyright ©2022 Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial dan Ekonomi, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon