EPISTEMOLOGI AYAT MUTASHÄ€BIHÄ€T: Analisis Kaidah Nafiy pada Surah Ä€li ‘ImrÄn Ayat 7

Dita Erlin Enjelina(1*), Moh. Akib Muslim(2),


(1) Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri
(2) Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to analyze the mutashÄbihÄt verse in surah Ä€li ‘ImrÄn verse 7 through the perspective of Nafiy (negation) rules in order to understand its epistemological implications. MutashÄbihÄt verses, which contain implied meanings and multi-interpretations, often result in challenges to the interpretation of the holy verses of the Qur'Än. In Surah Ä€li ‘ImrÄn verse 7, Allah Swt. confirms the existence of clear verses (muḥkamÄt) and vague verses (mutashÄbihÄt), and states that Allah is the only one who knows the true meaning of the mutashÄbihÄt verses. Using the rule of Nafiy, this study seeks to describe how the rejection or negation of certain meanings helps in understanding and interpreting mutashÄbihÄt verses. This approach also examines how the method affects the formation of knowledge and understanding in the context of Islamic scholarship. The analysis shows that the Nafiy rule plays a significant role in maintaining the integrity and consistency of interpretation, as well as in guiding Muslims towards a deeper and more accurate understanding of divine revelation. The author hopes that this research can make a meaningful contribution to the study of Qur'anic interpretation and Islamic epistemology.

 

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis ayat mutashÄbihÄt melalui perspektif kaidah Nafiy (negasi) yang tercamtum dalam Q.S Ä€li ‘ImrÄn ayat 7 guna memahami implikasi epistemologisnya. Ayat mutashÄbihÄt, yang mengandung makna tersirat dan multiinterpretasi, sering kali mengakibatkan tantangan terhadap penafsiran ayat-ayat suci Al-Qur’an. Dalam Q.S Ä€li ‘ImrÄn ayat 7, Allah SWT menegaskan adanya ayat-ayat yang jelas (muḥkamÄt) dan ayat-ayat yang samar (mutashÄbihÄt), serta menyatakan bahwa hanya Allah satu-satunya yang memahami makna yang sebenarnya dari ayat-ayat mutashÄbihÄt tersebut. Dengan menggunakan kaidah Nafiy, penelitian ini berusaha menguraikan bagaimana penolakan atau negasi terhadap makna-makna tertentu membantu dalam memahami dan menafsirkan ayat-ayat mutashÄbihÄt. Pendekatan ini juga mengkaji bagaimana metode tersebut mempengaruhi pembentukan pengetahuan dan pemahaman dalam konteks keilmuan Islam. Hasil analisis menunjukkan bahwa kaidah Nafiy berperan signifikan dalam menjaga integritas dan konsistensi penafsiran, serta dalam membimbing umat Muslim menuju pemahaman yang lebih mendalam dan akurat terhadap wahyu Ilahi.

 

Keywords


Epistemology of mutashābihāt verses, Nafiy's rule, surah Āli ‘Imrān verse 7

Full Text:

PDF

References


’Abd Al-BÄqÄ«, Muḥammad Fu'Äd. Mu’jam Mufahras li Al-FÄẓ al-Qur’Än Al-KarÄ«m. Cairo: DÄr Al-Kutub Al-Miá¹£riyyah, 1364.

Abdullah. “Kaidah Ayat MutashÄbihÄt Dan Kritik Terhadap Peringkatnya.†Al-I’Jaz 1, no. 1 (2013): 4.

Al-Ash’arÄ«, AbÅ« al-Ḥasan. Al-LumÄ’ fi al-Radd ‘AlÄ Ahl al-Zaygh wa al-Bida. Cairo: Maktabah al-Khanji, 1986.

Al-Ashqar, SulaymÄn AbdullÄh. Al-WÄdiḥ fÄ« Uṣūl Fiqh. Jordania: DÄr al-NafÄ’is, 2005.

Al-GhazÄlÄ«, Muḥammad. Naḥwa TafsÄ«r Mawá¸Å«â€™Ä« li Suwar al-Qur’Än al-KarÄ«m. Cairo: DÄr al-Kutub al-Ilmiyah, 1995.

'AlÄ« ibn Muḥammad, Al-JurjÄnÄ«. Kitab At-Ta’rifÄt. Jakarta: Pustaka Azzam, 2007.

Al-JaknÄ« Al-ShinqÄ«á¹­Ä«, Muḥammad al-AmÄ«n bin Muḥammad al-MukhtÄr. Aá¸wÄ’ al-BayÄn fi Iá¸Äḥ al-Qur’Än bi al-Qur’Än. Jeddah: DÄr Ä€lam al-FawÄ'id, t.t.

Al-MÄturÄ«dÄ«, AbÅ« Manṣūr. Kitab Al-Tawḥīd. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1997.

Al-Qaá¹­á¹­Än, MannÄ’ KhalÄ«l. Studi Ilmu-Ilmu Qur’an. Terj. Mudzakir AS. Bogor: Litera AntarNusa, 2016.

Al-Sabt, KhÄlid ibn 'Umar. QawÄid Al-TafsÄ«r: Jam’an Wa DirÄsatan. Saudi Arabia: DÄr Ibn ‘ Affan, 1996.

Al-ṬabÄrÄ«, Muḥammad ibn JarÄ«r. JÄmi’ al-BayÄn fÄ« Ta’wÄ«l al-Qur’Än. Beirut: DÄr al-Kutub al Ilmiyah, 1992.

Al-ZarkashÄ«, BadruddÄ«n. Al-BurhÄn fÄ« ‘UlÅ«m al-Qur’Än. Kairo: al-ḤalÄbÄ«, 1957.

Amroeni, Drajat. Ulumul Qur’an Pengantar Ilmu-Ilmu Al-Qur’an. Jakarta: Kencana, 2017.

Al-SuyÅ«á¹­Ä«, JalÄluddÄ«n. Al-ItqÄn fÄ« 'UlÅ«m al-Qur’Än. Mesir: DÄr al-SalÄm, 2008.

Baidan, Nashruddin. Metode Penafsiran Al-Qur’an: Kajian Kritis Terhadap Ayat-Ayat Yang Beredaksi Mirip. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2011.

Fikri, Tamamul. “Konstruksi Ayat-Ayat Mutasyâbihât Al-Alfâzh dalam Al-Qur’an (Studi Analisis Kitab Durrah Al-Tanzîl Wa Ghurrah Al-Ta’wîl).†Masters, Institut PTIQ Jakarta, 2020.

Hamka. Tafsir Al-Azhar. Jilid 2. Singapura: Kerjaya Print Pte Ltd, 2007.

Husna, Nihayatul. “Muḥkam Dan Mutasyabih: Studi Tematik Surah Ali Imran Ayat 7 (Telaah Atas Penafsiran Al-Qurthubi Dalam Kitab Al-Jami’ Li Ahkam Al-Qur’an).†El-Mu’Jam. Jurnal Kajian Al Qur’an Dan Al-Hadis 4, no. 1 (June 1, 2024).

Inu Kencana. Pengantar Filsafat. Cet. 1. Bandung: Refika Aditama, 2004.

Ismail Suardi, Muhammad Yusuf. Bahasa Arab-Bahasa Al-Quran (Memahami Al-Quran Berdasarkan Kaidah Bahasa Arab Dan Kaidah Tafsir). Makasar: UIN Alauddin, 2017.

Masruchin, Masruchin, and Wahyudin Wahyudin. “An Interpretation of Fundamental Responses in Surah Ali Imran verse 7.†Al-Dzikra: Jurnal Studi Ilmu al-Qur’an dan al-Hadits 16, no. 1 (June 30, 2022).

Mubhar, Zulkarnain. “Ayat-Ayat Muḥkam Dan Muta>syabih Dalam Al-Qur’an.†Jurnal Al-Mubarak: Jurnal Kajian Al-Qur’an Dan Tafsir 3, no. 2 (2018).

Muḥammad ibn Aḥmad, Al-Qurá¹­Å«bÄ«. Al-JÄmi’ li AḥkÄm al-Qur’Än. Cairo: DÄr al-Kutub al-Miá¹£riyyah, 1964.

Murjani, Murjani. “Negasi (An-Nafy) Dan Introgasi (Al-IstifhÄm) Dalam Penafsiran Al-Qur’an.†Mushaf Journal: Jurnal Ilmu Al Quran Dan Hadis 2, no. 3 (March 12, 2022).

Najib, Babun, and Moh Rokib. “Hikmah Adanya Ayat-Ayat Muḥkam dan Mutasyabih dalam Al-Qur’an.†Al-Qadim - Jurnal Tafsir dan Ilmu Tafsir 1, no. 1 (January 25, 2024).

Najitama, Fikria. “Diskursus Muḥkam dan Mutasyabih dalam Tafsir.†An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan dan Studi Islam 4, no. 1 (June 11, 2017).

Nasution, Muslim. “Ibn Taimiya Dan Pemikiran Kalam Mengenai Sifat Tuhan.†Refleksi 1, no. 3 (1999).

Pajriani, Tira Reseki, Suci Nirwani, Muhammad Rizki, Nadia Mulyani, Tri Oca Ariska, and Sahrul Sori Alom Harahap. “Epistemologi Filsafat.†PRIMER : Jurnal Ilmiah Multidisiplin 1, no. 3 (June 13, 2023).

Quá¹­b, Sayyid. Fi ẒilÄl Al-Qur’Än. Cairo: DÄr al-Shuruq, 1972.

Shihab, Quraish. Kaidah Tafsir. Tangerang: Lentera Hati, 2015.

Turmuzi, Muhamad Turmuzi, and Fatia Inast Tsuroya Inast Tsuroya. “Studi Ulumul Qur’an: Memahami Kaidah Muhkam-Mutasyabih Dalam Al-Qur’an.†Al-Wajid: Jurnal Ilmu Al-Quran Dan Tafsir 3, no. 1 (January 1, 2023).

Usman. Ulumul Qur’an. Yogyakarta: TERAS, 2009.

Yanti, Nova. “Memahami Makna Muhkamat Dan MutashÄbihÄt Dalam Al-Quran.†Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan 8, no. 2 (December 9, 2016).

Yuditia, Dea Dwi Atika, Dedi Masri, and Muhamad Alfiyansah. “Hikmah Dan Nilai-Nilai Pendidikan Adanya Ayat-Ayat Muḥkam Dan Mutasyabih Dalam Al-Qur’an.†Ta’rim: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini 4, no. 3 (June 21, 2023).




DOI: 10.24235/diyaafkar.v12i1.17538

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


         

  

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Â