PEMAKNAAN INTERTEKSTUAL PADA HADIS TENTANG LARANGAN GHULUW

Amin Iskandar(1*), Komarudin Soleh(2),


(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(2) IAI Persis Bandung
(*) Corresponding Author

Abstract


This article aims to discuss the Hadith regarding the prohibition of ghuluw with an intertextual approach, namely an approach to understanding texts by finding meaningful relationships between two or more texts. This research is library research. The method used in this research is a qualitative approach. The results of this research conclude that the hadith regarding the prohibition of ghuluw is an original hadith, its existence can be traced in famous hadith books, and has authentic quality. Through intertextual interpretation, it can be concluded that the Hadith regarding the prohibition of ghuluw is meaningful and at the same time functions as bayan at-ta'kid (reinforcement) for the verses in the Koran regarding the prohibition of excesses in religion and the verses regarding the recommendation to be moderate. This meaning is also strengthened by the Prophet's correction of the excessive attitudes carried out by several companions mentioned in other hadiths.


Keywords


Intertextual, Ghuluw, Extreme, Moderate

Full Text:

PDF

References


‘AjjÄj al-Khaá¹­Ä«b. Uṣūlu al-ḤadÄ«th wa ‘UlÅ«muhu wa Musá¹­alaḥhu. Beirut: DÄr al-Fikr, 2006.

Abdullah Muḥammad bin IsmÄ’īl bin IbrÄhÄ«m bin Al-MughÄ«rah Al-Ju’fÄ« Al-BukhÄrÄ«. á¹¢aḥīḥ al-BukhÄrÄ«. Riyadh: Maktabah al-Rusyd, 2006.

AbÄ« ‘Abdu al-RaḥmÄn Aḥmad bin Syu’ayb Ibn ‘Ali Al-NasÄi. Sunan Al-NasÄi. Semarang: Toha Putra, 1348 H.

AbÅ« al-Faá¸l JamÄluddÄ«n Muḥammad bin Mukaram Ibn Manẓūr. LisÄn al-‘Arab. Beirut: DÄr á¹¢Ädir. Tth.

AbÅ« Al-Ḥusain Aḥmad bin FÄris bin Zakariya. Mu’jam MaqÄyis Al-Lughah. Beirut: DÄr Al-Fikr, Tth.

Aḥmad bin ‘Ali bin Ḥajar al-‘AsqalÄnÄ«. Fatḥ al-BÄri Bisyarḥ á¹¢aḥīḥ al-BukhÄrÄ«. Kairo: DÄr al-ḤadÄ«th, 2004.

Ahmad Warson Munawwir, Al-Munawwir Kamus Arab-Indonesia. Surabaya: Pustaka Progresif, 1997.

AJ. Wensinck, di-taḥqÄ«q oleh Muḥammad FuÄd ‘Abd al-BÄqÄ«. Al-Mu’jam al-Mufahras li AlfÄẓ al-ḤadÄ«th al-Nabawi. Ttp: Tp, Tth.

Al-ḤÄfiẓ AbÄ« ‘AbdillÄh Muḥammad ibn YazÄ«d Al-QazwÄ«ni. Sunan Ibn MÄjah. Beirut: Al-Maktabah Al-‘Ilmiyyah, Tth.

AmÄ«n AbÅ« LÄwÄ«. ‘Ilmu Uṣūl al-Jarḥ wa al-Ta’dÄ«l. Ttp: DÄr Ibn ‘AffÄn, 1997.

Ardiansyah, “Islam Washatiyah dalam Perspektif Hadis: Dari Konsep Menuju Aplikasi†Jurnal Mutawatir 6 (Desember 2016).

Arifuddin Ahmad. Metodologi Pemahaman Hadis; Kajian Ilmu Ma’anil Hadis. Makasar: Alaudin University Press, 2012.

Asy-Syanqiá¹­i, Aá¸wÄ’u Al-BayÄn fÄ« Īá¸Äḥi Al-Qur’Än bi Al-Qur’Än (Ttp: DÄr Al-FawÄid, Tth)

Endang Soetari. Syarah dan Kritik Hadis dengan Metode Takhrij; Teori dan Aplikasi. Bandung: Yayasan Amal Bakti, 2015.

Ibnu JarÄ«r Aá¹­-ṬabarÄ«, JÄmi’ Al-BayÄn fÄ« Ta’wÄ«l Ä€yat Al-Qur’Än, Jilid 4 (Beirut: ḌÄr Al-IḥyÄ, Tth)

JalÄl al-DÄ«n al-SuyÅ«á¹­Ä«. Al-JÄmi’ al-á¹¢aghÄ«r min ḤadÄ«th al-BasyÄ«r al-NadhÄ«r. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2006.

JamÄl al-DÄ«n AbÄ« al-ḤajjÄj al-MizzÄ«. Tuḥfat al-AsyrÄf bi Ma’rifat al-Aá¹­rÄf . Beirut: DÄr al-Gharb al-IslÄmÄ«, Tth.

JamÄluddÄ«n AbÄ« al-ḤajjÄj YÅ«suf al-MizÄ«, TahdhÄ«b al-KamÄl fÄ« AsmÄi al-RijÄl. Beirut: Mu’asasah Al-RisÄlah, 1983.

M. Abdurrahman & Elan Sumarna. Metode Kritik Hadis. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.

M. Abdurrahman. Studi Kitab Hadis. Yogyakarta: Teras Press, 2003.

M. Syuhudi Ismail, Metode Penelitian Hadis Nabi. Jakarta: Bulan Bintang, 1992.

M. Syuhudi Ismail. Kaedah Keshahihan Sanad Hadis. Jakarta: Bulan Bintang, 1995.

M. Syuhudi Ismail. Metode Penelitian Hadis Nabi. Jakarta: Bulan Bintang, 1992.

M. Ulil Abshor, “Metode dan Pendekatan Pemahaman Hadis Nabi†Spiritualis 5 (Maret 2019)

MaḥmÅ«d Al-ṬaḥḥÄn, Uṣūl al-TakhrÄ«j wa DirÄsatu al-AsÄnÄ«d. Beirut: DÄr al-Qur’Än al-KarÄ«m, 1979.

MaḥmÅ«d Al-ṬaḥḥÄn. Taysir Muṣṭalaḥ al-ḤadÄ«th. Surabaya: Ttp, Tth.

Mhd. Idris, “Metode Pemahaman Hadis Modernis†Ulunnuha 7 (Juli 2018), 29.

Mohamad Najib. Pergolakan Politik Umat Islam dalam Kemunculan Hadis Maudhu. Bandung, 2001.

Muhamad Asriady, “Metode Pemahaman Hadis†Ekspose 16 (Januari 2017)

Muhamad Makmun Rasyid, “Islam Rahmatan Lil Alamin Perspektif KH. Hasyim Muzadi†Jurnal Episteme 11 (Juni 2016)

Muhamad Yusuf, Dkk. Studi Kitab Tafsir: Menyuarakan Teks Yang Bisu. Yogyakarta, 2004)

Sihabudin Afroni, “Makna Ghuluw dalam Islam: Benih Ekstrimisme Beragama†Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama dan Sosial Budaya 1 (Januari 2016)

Syahrin Harahap, Metodologi Studi dan Penelitian Ilmu-ilmu Ushuluddin. Jakarta: Rajawali Press, 2000), 27.

SyamsuddÄ«n Muḥammad bin Aḥmad bin ‘UthmÄn al-DhahabÄ«, Siyar ‘AlÄm Al-NubalÄ. Beirut: Mu’asasah Al-RisÄlah, 1996.

Umadi Suryabrata, Metodologi Penelitian (Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 1998)

Wahbah Az-Zuhaili, Tafsir Al-Munir; Aqidah, Syari’ah, Manhaj. Jilid 3 (Jakarta: Gema Insani Press), 375.

YÅ«suf Al-Qará¸Äwi, Kayfa Nata’Ämalu Ma’a al-Sunah al-Nabawiyyah (Kairo: DÄr al-SyurÅ«q, 2002),128.

Zailani, “Metode Intertekstual Dalam Memahami Hadis Nabi†Al-Fikra 15 (2016)




DOI: 10.24235/diyaafkar.v11i02.15243

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


         

  

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Â