ISLAM SEBAGAI DOKTRIN PROGRESIF: TAFSIR KONTEKSTUAL MAKNA “ISLAM†DALAM Al-QUR’AN
(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author
Abstract
This article examines the meaning of Islam in the perspective of contextual interpretation. This research is a literature research using historical and hermeneutic approaches. From the results of the study, it was concluded that Islam, which has been often misunderstood as a religion that is final, standard and allows its adherents to commit acts of violence against different faiths (the others; lian), turns out to have a much more essential meaning and is in accordance with the current context. The meaning that the author is referring to is that Islam is a progressive doctrine. Islam can be interpreted according to the times.
Â
Artikel ini mengkaji tentang makna Islam dalam perspektif tafsir kontekstual. Penelitian ini adalah penelitian kepustakaan dengan menggunakan pendekatan sejarah dan hermeneutik. Dari hasil kajian disimpulkan bahwa Islam yang selama ini sering disalahpahami sebagai agama yang bersifat final, baku dan memperkenankan pemeluknya untuk melakukan tindak kekerasan melawan yang berbeda keyakinan (the others; lian), ternyata memiliki makna yang jauh lebih esensial dan sesuai dengan konteks kekinian. Makna yang penulis maksud adalah bahwa Islam adalah sebuah doktrin progresif. Islam bisa dimaknai sesuai dengan perkembangan zaman.Â
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A’la, Abd. Dari Neo-Modernisme ke Islam Liberal; Jejak Fazlur Rahman dalam Wacana Islam di Indonesia. Jakarta : Paramadina, 2003.
Abdalati, Hammudah. Islam in Focus. New Delhi : Crescent Publishing Company, 1975.
Abu Zaid, Nashr Hamid. Mafhum al-Nash; Dirasat fi ‘Ulum al-Qur’an. Beirut : Markaz al-Saqafi al-‘Arabi, 1994.
Al-Thabari, Ibn Jarir. Jami’ al-Bayan ‘an Ta’wil Ay al-Qur’an. Cairo : Musthafa al-Babi al-Halabi, Dar al-Kutub. 1954.
Al-Zamakhsyari. Al-Kasysyaf ‘an Haqaiq al-Tanzil wa Ghawamidl al-Ta’wil. Beirut : Dar al-Kutub al-‘Arabi, tth.
Amal, Taifk Adnan. Islam dan Tantangan Modernitas; Studi atas Pemikiran Hukum Fazlur Rahman. Bandung : Mizan, 1990)
Azra, Azyumardi. Islam Substantif; Agar Umat Tidak Menjadi Buih. Bandung: Mizan, 2000.
Endress, Gerhard. An Introduction to Islam. New York : Columbia University Press, 1988.
Hidayat, Komaruddin. Memahami Bahasa Agama; Sebuah Kajian Hermeneutik. Jakarta : Paramadina, 1996.
Kasdi, Abdurrahman. “Fundamentalisme Islam Timur Tengah: Akar Teologi Kritik Wacana dan Politisasi Agamaâ€, Jurnal Tashwirul Afkar, Ed. No. 13 Jakarta: LAKPESDAM dan The Asia Foundation, 2004.
Kurzman, Charles, (ed). Wacana Islam Liberal; Pemikiran Islam Kontemporer tentang Isu-Isu Global, terj. Bahrul Ulum, Heri Junaedi. Jakarta : Paramadina, 1999.
Mahendra, Yusril Ihza, Modernisme dan Fundamentalisme dalam Politik Islam. Jakarta : Paramadina, 1999.
Partanto, Pius A. Kamus Ilmiah Populer , Surabaya: Arkola, 1994.
Rahman, Fazlur. Islam and Modernity : Transformation of an IntellectualTradition. Chicago : The University of Chicago Press, 1984.
Rakhmat, Jalaluddin. Islam Aktual : Refleksi Seorang Cendekiawan Muslim Bandung : Mizan, 2021.
Ridla, Rasyid. Tafsir al-Manar. Beirut : Dar al-Fikr, tth.
Sahidah, Ahmad. “Menemukan Islam Otentik : Menggugat Tradisi dan Modernitasâ€, Kontekstualita, Vol. 25, No. 2, 2010.
Smith, Jane. A Historical and Semantic Study of the Term ‘Islam’ as seen ini a Sequence of Qur’an Commentaries. Montana : University of Montana Press, 1975.
Syahrur, Muhammad. Al-Islam wa al-Iman : Manzhumat al-Qiyam. Damaskus : al-Ahali al-Thibaah wa al-Nasyr wa al-Tawzi’, 199.
-----------. Al-Kitab wa al-Qur’an : Qira’ah Mu’ashirah. Cairo: Sina li al-Nasyr, 1992.
DOI: 10.24235/diyaafkar.v10i02.12294
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
 Â
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Â
Â