Habituasi Penulisan Karya Ilmiah Populer bagi Guru Pesantren Wilayah Cirebon

Pradi Khusufi Syamsu(1*), Ade Hidayat(2),


(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(2) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


POPULAR SCIENTIFIC ARTICLE WRITING HABITUATION FOR ISLAMIC BOARDING SCHOOL TEACHERS IN THE CIREBON REGION.
This community service activity aims to provide education to Islamic boarding school teachers about writing popular scientific papers, techniques for writing popular scientific papers and improving the ability of Islamic boarding school teachers to compose and publish popular scientific papers. The methods used are lecture, discussion, mentoring, monitoring, and evaluation methods. The material presented is an explanation of popular scientific works, techniques for writing popular scientific works, and the preparation of popular scientific works. The results obtained from this activity are an increase in the knowledge and skills of Islamic boarding school teachers in writing popular scientific articles, which is proven in the form of book publications. This activity concluded that the training in writing popular scientific works provided education for the training participants consisting of Islamic boarding school teachers in the Cirebon area about popular scientific works and techniques for preparing popular scientific works, as well as the practice of writing popular scientific works published in a book.


Keywords


Cirebon, Islamic Boarding School Teacher, Popular Scientific Works, Training.

Full Text:

PDF

References


Amilia, F. (2018). Pemahaman dan habituasi untuk membangun kompetensi menulis praktis dan ilmiah. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2(1), 22-31.

Annury, M. N. (2019). Peningkatan Kompetensi Profesional Guru melalui Penelitian Tindakan Kelas. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan, 18(2), 177-194.

Kandiri, K., & Arfandi, A. (2021). Guru Sebagai Model Dan Teladan Dalam Meningkatkan Moralitas Siswa. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 6(1), 1-8.

Asropah, A., Septiana, I., Muhajir, M., & Ripai, A. (2022). Peningkatan Kemampuan Menulis Artikel Ilmiah Populer Bagi Guru. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 156-163.

Braginsky, V. (2004). The Herritage of Tradinional Malay Literature; A Historical Survey of Genres, Writings and Literary Views. Leiden: KILTV Press,

Budiana, I. (2022). Menjadi guru profesional di era digital. JIEBAR: Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 2(2), 144-161.

Efendi, E., Marpaung, A. F., Wicaksana, B. E., & Amali, R. N. (2022). Efektivitas Penggunaan Artikel Ilmiah terhadap Kepuasan Informasi bagi Mahasiswa UINSU di Era digitalisasi. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2), 244-252.

Ekawati, D., Yuliawati, S., & Mawarrani, R. E. (2021). Pendampingan Penulisan Karya Ilmiah Bagi Guru di Kelurahan Benteng Kota Sukabumi. Dharmakarya, 10(1), 24-30.

Fardiana, R. A. (2020). Budaya Membaca dalam Membangun Kemampuan Praktik Menulis Pada Kalangan Penulis Forum Lingkar Pena di Kota Surabaya. Palimpsest: Journal of Information and Library Science, 11(1), 27-57.

Nusron HK, H. M., Yusilafita, A., Mawarni, D. A., & Pangesty, N. (2023). Arab Pra-Islam, Sistem Politik Kemasyarakatan dan Sistem Kepercayaan Dan Kebudayaan. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 1(3), 88-98.

Ifendi, M. (2021). Kuttab dalam Lintasan Sejarah: Dari Masa Pembinaan Hingga Kejayaan Pendidikan Islam (570 M-1258 M). At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam,13(1), 27-38.

Kurniawati, C. N., Saragih, G., & Djajanegara, S. (2020). Pengaruh Kebiasaan Membaca dan Penguasaan Tata Bahasa terhadap Kemampuan Menulis Teks Deskriptif Bahasa Inggris. INFERENCE: Journal of English Language Teaching, 3(3), 184-190.

Oktaviarini, N. (2021). Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi Tokoh Pahlawan melalui Model Pembelajaran Talking Stick Siswa Kelas IV SDN Tegalasri 4. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 5(1), 72-79.

Rahmiati, R. (2013). Problematika mahasiswa dalam menulis karya ilmiah. Jurnal Adabiyah, 13(2), 160-174.

Romdhoni, A. (2012). Al-Qur’an: Memerangi Illiteracy, Mencipta Peradaban Ilmu Pengetahuan. Journal of Quran and Hadith Studies, 1(1), 3-22.

Sa’diyah, I., Hamid, A., Saidan, G. A. K., Zahirah, J. F., & Ramadhani, N. E. (2023). Pelatihan Guru di SMPN 2 Balongbendo Sidoarjo melalui Pendampingan Menulis Artikel Ilmiah Hasil Penelitian Tindakan Kelas Menggunakan Media Pendukung Google Scholar dan Mendeley (GSM). Sewagati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(6), 989-997.

Setyorini, R. (2020). Peningkatan Kreativitas Menulis Artikel Ilmiah Populer melalui Model Pembelajaran Inquiry Based Learning (IBL): Array. DIALEKTIKA Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Dasar, 10(1), 419-431.

Suflawiyah, S. (2022). Literasi Membaca Perspektif Al-Qur’an Dan Prakteknya Dalam Pendidikan Jenjang Madrasah Tsanawiyah (MTs). Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu dan Budaya Islam, 5(2), 306-319.

Sulistyawati, E., & Mustofa, A. (2020). Peer editing in EFL writing classroom. Jurnal Education and Development, 8(3), 242-242.

Syahri, Z. (2022). Tradisi Keilmuan Pesantren di Indonesia. In Prosiding Annual Symposium on Pesantren Studies (AnSoPS) Vol. 1, No. 1 (pp. 60-66).

Syamsu, P. K. (2019). Eksistensi Literasi Arab Melayu di Jakarta. Cirebon: LP2M IAIN Syekh Nurjati Cirebon.




DOI: 10.24235/dimasejati.v5i4.15402

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Pradi Khusufi Syamsu, Ade Hidayat