Development of a Literacy House to Increase Interest in Reading in Children

Syaeful Bakhri(1*), Anisa Suhada Putri(2),


(1) Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, (SCOPUS ID : 57318405800; SINTA ID : 6156347)
(2) Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


Interest is a combination of desire and will that can develop if there is motivation. If interest and motivation are absent, habits generally don't grow and don't develop. The habit of reading must be applied from an early age, in order to overcome the problem of a lack of interest in reading in children. The creation of a "Reading Corner" is provided in order to provide a solution to the low ability of children to read and write at school age. There are several things that cause low interest in reading, one of which is how parents do not encourage children to prioritize buying books over toys, hearing aids. The role of mentoring is related to efforts to foster children's learning motivation from an early age, namely providing teaching, mentoring, and setting a good example for children. Therefore, this research was conducted with the aim of providing assistance in the process of fostering motivation to read in children through collaboration with local residents to build interest in reading in children from an early age.

Keywords


Interests, Reading, Mentoring

Full Text:

PDF

References


Arafik, M., & Rini, T. A. (2021). Pengembangan Implementasi Gerakan Literasi Sastra Anak Mampukah Menumbuhkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar? Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 6(2), 75. https://doi.org/10.17977/um027v6i22021p075

Darmadi. (2016). MEMBACA, YUUUK.....! “Strategi Menumbuhkan Minat Baca Pada Anak Sejak Usia Dini.†GUEPEDIA.

Firdaus, W., Jamila, W. B., Maulidiyah, A., & Nuha, N. U. (2022). Meningkatkan Minat Baca Pada Anak Usia Sekolah Melalui Gerakan Literasi Rumah Baca Di Dusun Sentono. DEVELOPMENT: Journal of Community Engagement, 1(1), 13–26. https://doi.org/10.46773/djce.v1i1.273

Fitriani, Y. (2018). Pengaruh Minat Membaca dan Penguasaan Kosakata Terhadap Kemampuan Menulis Cerpen Kelas VI SD Negeri 68 Palembang. PEMBAHSI: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(2), 32–42. https://doi.org/https://doi.org/10.31851/pembahsi.v8i2.2082

Haniah, & Bakhri, S. (2022). Sosialisasi, Aktualisasi dan Evaluasi Program Rutilahu Di Kota Cirebon. Dimasejati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat2, 4(1), 94–106.

Kasiyun, S. (2015). Upaya Meningkatkan Minat Baca Sebagai Sarana Untuk Mencerdaskan Bangsa. Jurnal Bahasa Indonesia, Sastra, Dan Pengajarannya, 1(1).

Lesmana, R., Sunardi, N., Kartono, Rudy, & Sumiaty, R. Y. (2020). Implementasi Manajemen dalam Meningkatkan Minat Baca Warga Desa Cihambulu, Kec. Pabuaran, Kab. Subang, Jawa Barat. Jurnal Abdi Masyarakat Humanis, 1(2), 119–126.

Maskurotunitsa, R. S., & Rohmiyati, Y. (2016). Peran Perpustakaan Desa “Mutiara†dalam Pemberdayaan Masyarakat Desa Kalisidi Kecamatam Ungaran Barat Kabupaten Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 5(4), 81–90.

Mulyantari, A. I., Romadhona, N., & Nuripah, G. (2019). Hubungan Kebiasaan Penggunaan Gadget dengan Status Mental Emosional pada Anak Usia Prasekolah. Jurnal Integrasi Kesehatan & Sains (JIKS), 1(1), 10–15.

Musbikin, I. (2021). Penguatan Karakter Gemar Membaca, Integritas dan Rasa Ingin Tahu (Rizal (ed.)). Nusa Media.

Nafisah, A. (2014). Arti Penting Perpustakaan bagi Upaya Peningkatan Minat Baca Masyarakat. LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan, 2(2), 69–81. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21043/libraria.v2i2.1248

Nurmalia, L. (2023). Bahasa dan Sastra di Sekolah Dasar. Uwais Inspirasi Indonesia.

Nurpadillah, V., Rianto, R., Assegaf, M., & Qibulama’a, K. (2022). Optimalisasi “Sepeda Pustaka†dalam Meningkatkan Budaya Literasi Siswa Sekolah Dasar. Dimasejati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 48. https://doi.org/10.24235/dimasejati.v4i1.10817

Prasrihamni, M., Zulela, & Edwita. (2022). Optimalisasi Penerapan Kegiatan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 128–134. https://doi.org/https://doi.org/10.31949/jcp.v8i1.1922

Rohman, S. (2017). Membangun Budaya Membaca Pada Anak Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(1).

Saadati, B. A., & Sadli, M. (2019). Analisis Pengembangan Budaya Literasi Dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 151–164. https://doi.org/10.24042/terampil.v6i2.4829

Sari, P. N., Husadha, C., Haryanto, R. A., Andrian, Prasetyo, E. T., & Istianingsih. (2021). Perpustakaan Desa Terhadap Minat Baca Lingkungan Desa Muara Bakti, Kabupaten Bekasi. Jurnal Abdimas UBJ, 4(1), 17–27. https://doi.org/https://doi.org/10.31599/jabdimas.v4i1.199

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1).

Suragangga, I. M. N. (2017). Mendidik Lewat Literasi untuk Pendidikan Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 154–163. https://doi.org/https://doi.org/10.25078/jpm.v3i2.195

Syarif, I., & Elihami. (2020). Pengadaan Taman Baca Dan Perpustakaan Keliling Sebagai Solusi Cerdas Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik SDN 30 Parombean Kecamatan Curio. Maspul Journal of Community Empowerment, 1(1), 109–117.

Tahmidaten, L., & Krismanto, W. (2020). Permasalahan Budaya Membaca di Indonesia(Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya). Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1), 22–23. https://doi.org/https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i1.p22-33

Tantri, A. A. S. (2017). Hubungan antara Kebiasaan Membaca dan Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Membaca Pemahaman. Acarya Pustaka, 2(1), 1–29.

Uno, H. B. (2023). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan (1st ed.). Bumi Aksara.

Wulandari, I. (2017). Peningkatan Minat Baca Melalui Metode Dongeng Pada Anak-anak Anggota Sanggar Ruang Aksara Gayamharjo Kabupaten Sleman Yogyakarta. Jurnal Bakti Saintek, 1(2), 73–77.




DOI: 10.24235/dimasejati.v5i1.13497

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Syaeful Bakhri, Anisa Suhada Putri