PERAN MODEL PEMBELAJARAN KONFLIK INTELEKTUAL TERHADAP KECERDASAN INTERPERSONAL MAHASISWA

Sri Wahyuni(1*), Rina Devianty(2),


(1) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
(2) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
(*) Corresponding Author

Abstract


This paper presents the application of the intellectual conflict learning model in the context of the emotional development of children in the age of RA and their role in the interpersonal intelligence of students. This type of research is mixed methods. The tools used in this study are questionnaires, observational sheets and document studies. Analysis of the data used in this study: qualitative data analysis by Miles and Huberman and analysis of quantitative data using simple regression tests. The results showed that: (1) the application of the intellectual conflict learning model had an impact on the cognitive aspects of the emotional development of children, affective and psychomotor in the emotional development of RA children; and (2) the intellectual conflict learning model provides a positive role for the interpersonal intelligence of the students.


Keywords


interpersonal intelligence; emotional development of children; intellectual conflicts

Full Text:

PDF

References


Creswell, J. Riset Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.

Diani, Rury Citra., Narsa, I Made. Level Penalaran Moral Dan Konflik Peran: Studi Eksperimen Bagi Model Perilaku Whistleblowing Aparat Pengawasan Internal Pemerintah. Jurnal Tata Kelola & Akuntabilitas Keuangan Negara, Vol. 3 (2) Juli 2017, h. 146

Gunkel, Marjana., Schlaegel, Christopher., Taras, Vas. Cultural values, emotional intelligence, and conflict handling styles†a global study, Journal of World Business, Vol. 51, 2016, pp: 568

Jefferson, Thomas. Academic Controversy: enriching college instruction through intellectual conflict. ASHE-ERIC Higher Education Reports, Vol. 25 (3) 1996, pp: 111-123

Kohlberg, Lowrence. Stage and sequence: The cognitive development approach to socialization. Dalam D. A. Goslin (Ed.), Handbook of socialization theory (347480). Chicago, IL: Rand McNally, 1969.

Krahe, B. The Social Psychology of Aggression: Social Psychology a Modular Course. United Kingdom:Psychology Press Ltd: Taylor and Francis group, 2001.

Kristiyanto, Almunawar. Strategi Penanganan Anak Temper TantrumMelalui Terapi Permainan Puzzle Di TK DesaJatingarang (Studi Kasus di Kelurahan Jatingarang Tahun 2013), Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan UM Surakarta, Tahun 2013, h. 9.

Lincoln, Y.S., Guba, E.G. Naturalistic Inquiry. Beverly Hills London. New Delhi: Sage Publication, 1985.

Maria, Fitricilia., Umboh, Adriana., Kaunang, David. Hubungan Enuresis Dengan Infeksi Saluran Kemih PadaAnak Usia 6-8 Tahun di SD Negeri Malalayang. Jurnal e-Biomedik (eBM), Vol. 1 (1), Maret 2013, h. 464-465.

Miles, MB., Huberman, A.M. Qualitative Data Analysis, 2nd ed. USA: Sage Publication, 1994.

Mosik, Maulana P. Usaha Mengurangi Terjadinya Miskonsepsi Fisika Melalui Pembelajaran dengan Pendekatan Konflik Kognitif, Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, Vol. 6, Juli 2010, h. 98

Nurhayani. Kontroversi Akademik: Pengayaan Pembelajaran di Perguruan Tinggi dengan Konflik Kognitif. Jurnal Tarbiyah. Vol. 22 (2) Juli 2015.

Oviyanti, Fitri. Urgensi Kecerdasan Interpersonal Bagi Guru, Jurnal Tadrib, Vol. III (1) Juni 2017, h. 75

Prasetyo, Maulana. Pengaruh Pendekatan Konflik Kognitif dalam Pembelajaran Fisika untuk Mengurangi Terjadinya Miskonsepsi Fisika. Skripsi. Semarang: UNNES, 2009.

Safaria, Tengku. Interpersonal Intelligence. Yogyakarta: Amara Books, 2005.

Santoso. Soegeng. Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Citra Pendidikan, 2002.

Setiowati, Erni Agustina. Studi Kasus: Dampak Psikososial Enuresis Pada Remaja Putri, Jurnal Proyeksi, Vol. 7 (1) 2012, h. 107

Setyowati., Mosik, Subali. Mplementasi Pendekatan Konflik Kognitif Dalam Pembelajaran Fisika Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP Kelas VIII, Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, Vol. 7, Juli 2011, h. 89

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2013.

Sulistyorini, Lantin. Pengaruh Permainan Kooperatif Terhadap Reaksi Temper Tantrum PadaAnak Usia Pra Sekolah (3-6 Tahun), Nurseline Journal, Vol. 1 (2) Nopember 2016, h. 234.

Susantyo, Badrun. Memahami Perilaku Agresif: Sebuah Tinjauan Konseptual. Jurnal Informasi, Vol. 16 (03), Tahun 2011. h. 189.

Tentama, Fatwa. Perilaku Anak Agresif: Asesmen dan Intervensinya. Jurnal KesMas, Vol. 6 (2) Juni 2012. h. 169.

Usman, Husaini. Pengantar Statistika. Jakarta: Bumi Aksara, 2009.

Wulansari, Mutiara. Perilaku Tantrum Anak Usia 5-6 Tahun di TK Marditama Timbulharjo Sewon Bantul. Skripsi. Yogyakarta: FIP Universitas Negeri Yogyakarta, 2015.

Yoshi, Restu., Yusri. Studi Tentang Perilaku Agresif Siswa di Sekolah. Jurnal Ilmiah Konseling, Vol. 2 (1) Januari 2013. h. 249.

Yu, Chun-Sheng,. Sardessai, Ron M., Lu, June. Relationship of emotional intelligence with conflict management styles: an empirical study in China, Int. J. Management and Enterprise Development, Vol. 3 (2), 2006, pp: 34-36

Yusuf, Ayu Safitri. Hubungan Toilet Training dengan Kontrol Enuresis (mengompol) Pada Anak Usia 3-6 Tahun di Desa Tarasu Kecamatan Kajuara Kabupaten Bone. Skripsi. Makassar: UIN Alauddin Makassar, 2012.




DOI: 10.24235/awlady.v5i1.3917

Article Metrics

Abstract view : 154 times
PDF - 84 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, Indexed By:

  

 

 

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Awlady's Statistic Counter View Here