IMPLEMENTASI PENDEKATAN METODE MONTESSORI DALAM MEMBENTUK KARAKTER MANDIRI PADA ANAK USIA DINI

Dewi Asri Wulandari(1*), Saefuddin Saefuddin(2), Jajang Aisyul Muzakki(3),


(1) Awliya Kids Center
(2) IAIN Syekh Nurjati
(3) IAIN Syekh Nurjati
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract

Basically, children need meaningful activities, children love to contribute to the adult activities, so that they are feeling useful and feel needed. It is an opportunity to stimulate and shape the character of independence into the child. Independence needs to be developed as early as possible because independence is one of the tasks of early childhood development. Independence can be stimulated by various methods, one of which is the Montessori method. Through the Montessori method, children are trained with Montessori props designed to stimulate the child's senses, cognition and independence. This study aims to determine the learning process by using Montessori method in forming independent characters in the early childhood at preschool Awliya Kids Center preschool. The Montessori method is a method that designed based on the children needs and interest. in this Montessori method, the child is released on the move, feel free and the learning activity is very child-centered. Teaches the values of independence to the children can be through daily practical activities so that children get the freedom to do things they need. This research uses qualitative descriptive method, with research focus of Montessori Method Implementation in Establishing Independent Character in Early Childhood at preschool Awliya Kids Center Cirebon Academic Year 2017/2018, while the primary data source is chairman of foundation, principal, teacher of class B, and Montessori teacher. Secondary data sources are references to both books and journals related to the Montessori method and child self-reliance. Data collection techniques used observation, interview and documentation techniques. And examination of data validity using triangulation. The results showed that the application of Montessori method in forming independent character in early childhood at Awliya Kids Center Cirebon has been done well from start of learning planning, implementation, and evaluation of learning. The environment is instrumental in shaping the child's independent character. Especially the Montessori environment that stimulates the child's independent character. The result of the Montessori method implementation in shaping the independent character of the child can be seen from the ability of the children to serve themselves.

Keywords: Montessori Method Approach, the establishment of an independent character, Early Childhood.

Abstrak

Pada dasarnya, anak membutuhkan kegiatan yang bermakna, anak-anak suka ikut andil dalam kegiatan orang dewasa, agar mereka merasa bermanfaat dan merasa dibutuhkan. Hal itu merupakan kesempatan untuk menstimulasi dan membentuk karakter kemandirian pada anak. Kemandirian perlu dikembangkan sejak dini karena kemandirian merupakan salah satu tugas perkembangan anak usia dini. Kemandirian dapat distimulasi dengan berbagai metode, salah satunya adalah metode Montessori.Melalui metode Montessori, anak dilatih dengan alat peraga Montessori yang dirancang untuk menstimulasi indera, kognitif dan kemandirian anak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pembelajaran dengan menggunakan pendekatan metode Montessori dalam membentuk karakter mandiri pada anak usia dini di preschool Awliya Kids Center. Metode Montessori adalah metode yang dirancang sesuai kebutuhan dan minat anak,  dalam metode Montessori anak dibebaskan dalam beraktivitas, dan pembelajaran sangat berpusat pada anak. mengajarkan nilai-nilai kemandirian pada anak dapat melalui kegiatan praktis sehari-hari agar anak memperoleh kebebasan untuk melakukan hal yang mereka butuhkan. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif, dengan fokus penelitian Implementasi Pendekatan Metode Montessori dalam Membentuk Karakter Mandiri pada Anak Usia Dini di Preschool Awliya Kids Center Cirebon Tahun Ajaran 2017/2018, adapun yang menjadi sumber data primer adalah ketua yayasan,  kepala sekolah, guru kelas B, dan guru Montessori. Sumber data sekundernya yaitu referensi baik buku dan jurnal yang terkait dengan metode Montessori dan kemandirian anak.Teknik pengumpulan data menggunakan teknik observasi, wawancara dan dokumentasi.Dan pemeriksaan keabsahan data menggunakan triangulasi.Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan pendekatan metode Montessori dalam membentuk karakter mandiri pada anak usia dini di preschool Awliya Kids Center Cirebon sudah dilakukan dengan baik dari mulai perencanaan pembelajaran, pelaksanaan, dan evaluasi pembelajaran. Lingkungan sangat berperan dalam membentuk karakter mandiri anak.Khususnya lingkungan Montessori yang menstimulasi karakter mandiri anak.Hasil dari implementasi metode Montessori dalam membentuk karakter mandiri anak dapat dilihat dari kemampuan anak melayani diri sendiri.

Kata Kunci:Pendekatan Metode Montessori, Pembentukan Karakter Mandiri,  Anak Usia Dini.


Full Text:

PDF


DOI: 10.24235/awlady.v4i2.3216

Article Metrics

Abstract view : 520 times
PDF - 276 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, Indexed By:

50  

 

 

 

 

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.