Assessing the Social-Emotional Development of Children Aged 4-6 Years
(1) 
(2) 
(*) Corresponding Author
Abstract
ABSTRACT
Social emotional assessment in early childhood is a series of data and information collection processes carried out to determine the development of children and plan stimulation that will be carried out by teachers in subsequent learning. This study aims to analyze the social emotional abilities of children aged 4-6 years, especially in the social emotional aspect. This study was conducted in 3 PAUD units involving 90 students. This study uses a qualitative method carried out in two stages, namely conducting a preliminary study and conducting observation activities. Data collection techniques use observation, interviews and documentation which are used to strengthen and support the completeness of the research data. Data analysis techniques use descriptive analysis with stages of data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions assisted by percentage analysis. The results of the study showed that 72% of children aged 4-6 years in PAUD units have shown good social emotional abilities. This can be seen from independence, discipline, showing self-confidence, prosocial attitudes, being responsible, interacting with peers and adults, sharing, helping and assisting fellow friends. The findings show that teachers have stimulated children through daily habits through planned habits. In addition, the PAUD unit communicates with parents so that good habits are also carried out at home.
Â
Keywords: Assessment, social emotional, early childhood
Â
ABSTRAK
Asesmen sosial emosional pada anak usia dini merupakan suatu rangkaian proses pengumpulan data dan informasi yang dilakukan untuk mengetahui perkembangan anak dan merencanakan stimulasi yang akan dilakukan oleh guru pada pembelajaran selanjutnya. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kemampuan sosial emosional anak usia 4-6 tahun khususnya pada aspek sosial emosional. Penelitian ini dilakukan di 3 satuan PAUD yang melibatkan 90 peserta didik. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif yang dilakukan dalam dua tahapan yakni melakukan studi pendahuluan dan melakukan kegiatan observasi. Teknik pengumpulan data menggunakan observsi, wawancara dan dokumentasi yang digunakan untuk menguatkan dan mendukung kelengkapan data hasil penelitian. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif dengan tahapan pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan dibantu dengan analisis prosentase. Hasil penelitian menunjukan bahwa 72% anak usia 4-6 tahun di satuan PAUD telah menunjukan kemampuan sosial emosional yang baik. Hal ini terlihat dari kemandirian, kedisiplinan, menunjukkan rasa percaya diri, sikap prososial, bertanggung jawab, berinteraksi dengan teman sebaya dan orang dewasa, berbagi, menolong dan membantu sesama teman. Temuan menunjukan bahwa guru telah menstimulasi anak melalui pembiasaan setiap hari melalui pembiasaan yang terencana. Selain itu satuan PAUD melakukan komunikasi dengan orangtua sehingga pembiasaan baik juga dilakukan di rumah.
Â
Kata Kunci:Â Assessment, sosial emosional, anak usia dini
Full Text:
PDFReferences
DAFTAR RUJUKAN
Anggraini, W., & Kuswanto, C. W. (2019). Teknik Ceklist Sebagai Asesmen Perkembangan Sosial Emosional di RA. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 61–70. https://doi.org/10.24042/ajipaud.v2i2.5248
Annisa, D., & Djamas, N. (2021). Meningkatkan Perilaku Prososial Anak Usia 5 – 6 Tahun Melalui Permainan Tradisional Babintingan. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 3(1), 42. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v3i1.592
Baird, J. A., Andrich, D., Hopfenbeck, T. N., & Stobart, G. (2017). Assessment and learning: fields apart? Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 24(3), 317–350. https://doi.org/10.1080/0969594X.2017.1319337
CH Nona Irma, M., Harmawati, D., & Fitrianti, H. (2022). Analisis Kemampuan Empati Anak Usia 4-5 Tahun. Seulanga : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 100–108. https://doi.org/10.47766/seulanga.v3i2.730
Heriyanto. (2018). Thematic Analysis sebagai Metode Menganalisa Data untuk Penelitian Kualitatif. Anuva, 2(3), 317. https://doi.org/10.14710/anuva.2.3.317-324
Irawan, D. C., Rafiq, A., & Utami, F. B. (2021). Media Video Animasi Guna Meningkatkan Sikap Tanggung Jawab Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 294. https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.37756
Li, S. (2016). A mechanism for gratitude development in a child. Early Child Development and Care, 186(3), 466–479. https://doi.org/10.1080/03004430.2015.1043911
Maghfiroh, A. S., Usman, J., & Nisa, L. (2020). Penerapan Metode Bermain Peran Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini di PAUD/KB Al-Munawwarah Pamekasan. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 51–65. https://doi.org/10.19105/kiddo.v1i1.2978
Mulyana, A., Magasida, D., & Saripudin, A. (2022). Religious Ability: assessment of early childhood aged 5-6 years. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 130. https://doi.org/10.24235/awlady.v8i1.10306
Mulyani, N. (2017). Upaya Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Raushan Fikr, 3(1), 133–147. https://doi.org/10.24090/jimrf.v3i1.1013
Nasution, R. A. (2017). Penanaman Disiplin dan Kemandirian Anak Usia Dini dalam Metode Maria Montessori. Jurnal Raudhah, 05(02), 6.
Pujianti, R., Sumardi, & Mulyadi, S. (2021). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun Selama Pembelajaran Jarak Jauh Di Raudhatul Athfal. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 117–126. https://doi.org/10.32678/as-sibyan.v6i2.4919
Rohmah, N. (2016). Bermain Dan Pemanfaatannya Dalam Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Tarbawi, 13(2), 27–35.
Setyawan, C. F., Sudirman, D. F., Sari, D. P., Rizki, F., Eva, N., Psi, S., & Psi, M. (2021). Asesmen Perkembangan Sosio Emosinal pada Anak Usia Dini. Memperkuat Kontribusi Kesehatan Mental Dalam Penyelesaian Pandemi, April, 58–70.
Tatminingsih, S. (2019). Kemampuan Sosial Emosional Anak Usia Dini di Nusa Tenggara Barat. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 484. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.170
Yuwita Dabis, Y. J. (2019). Asesmen Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jambura Early Childhood Education Journal, 1(2), 55–65. https://doi.org/10.37411/jecej.v1i2.59
DOI: 10.24235/awlady.v10i1.18869
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, Indexed By:
Â
Â
Â
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.