Bagaimana Model Literasi Anti Korupsi Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini?

Dina Nurul Izzati(1), Suyadi Suyadi(2*),


(1) Universitas Ahmad Dahlan
(2) Universitas Ahmad Dahlan
(*) Corresponding Author

Abstract


The corruption eradication that has not yet been achieved in Indonesia demands the government to take preventive measures by internalizing anti-corruption values through anti-corruption education in educational institutions. Anti-corruption education should be introduced in early chilhood since many corrupt behaviours were discovered in children. Hence, once student reach adulthood, they will have anti-corruption bahaviour. This study aimed o describe the implementation of abti-corruption literacy in TK ABA Komplek Masjid Perak, Prenggan,Kotagede in Yogyakarta. The present study employed a qualitative descriptive research method and was conducted at TK ABA Komplek Masjid Perak, Prenggan, Kotagede. To be specific, Prenggan is a pilot anti-corruption village mandated by the Corruption Eradication Commission (Komisi Pemberantasan Korupsi). The research subjects involved the headmaster and homeroon teachers. In this study, the cllected data were analysed using the Miles an Huberman model, wuch includes data collection, data reduction, data display, and conclusion drawing. This study revealed that TK ABA Komplek Masjid Perak fulfilled the literacy concept by providing a litercy-based learning environment full of text. Furthermore, the school incorporated anti-corruption values and book readings that contain anti-corruption values into the reading nook in each classroom to build anti-corruption literacy in children.


Keywords


early chilhood education, anti-corruption literacy, implementation

Full Text:

PDF

References


Aldarmono, J. A. (2016). Pendidikan Karakter Antikorupsi Di Sekolah Dasar Melalui Metode Dilema Moral. Mabsut: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 390-405.

Al-Nur, W. R. (2021). Insersi Nilai-Nilai Pendidikan Antikorupsi Melalui Pengembangan Hidden Curriculum Di Min 1 Banyumas. Mozaic : Islam Nusantara, 179-200.

Arikunto, S. (2010). Metode Penelitian. jakarta: Rineka Cipta.

Aziz, A. P. (2021). Internalisasi Pendidikan Antikorupsi Bagi Anak Usia Dini di Tk Al Amin Klampis Bangkalan. Aulada: Jurnal Pendidikan dan Perkembangan anak, 83-104.

Basyiroh, I. (2018). program pengembangan kemampuan literasi anak usia dini. tunas siliwangi : jurnal program studi pendidikan paud Stkip Siliwangi Bandung, 120-134.

Dewayani, S. (2019). Model Pembelajaran Literasi Untuk Jenjang Prabaca Dan Pembaca Dini. jakarta: Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Dewayani, S., Retnaningdyah, P., Antoro, B., Susanto, D., Ikhwanudin, T., fianto, F., & Setiakarnawijaya, Y. (2021). Panduan penguatan Liteasi di Sekolah. jakarta : Sekretariat Direktorat jendral paud.

Fahmi, F., Syabrina, M, Sulistyowati, s, & Saudah, S. (2020). strategi Guru Mengenalkan Konsep Dasar Literasi di PAUD Sebagai Persiapan Masuk SD/MI. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak usia Dini, 931-940.

Hermawan, H. (2018). kebijakan- kebijakan pendidikan agama islam dalam memberantas korupsi. jurnal tarbiyatuna, 47-61.

Hidayatulloh, P., Solihatul, A., Setyo, e., Fanatya, R. H., Arum, S. M., Istiqomah, R., & Purwanti, s. N. (2019). Peningkatan Budaya Literasi melalui Kegiatan Pojok Baca di SD Muhammadiyah Plus Malangjiwan Colomadu. Buketin Literasi budaya Sekolah, 7-11.

Indrawati, & Setyaningsih, U. (2022). Strategi Pengembangan Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3705-3706.

Kemil, I. (2022, april 18). ICW: Ada 553 Penindakan Kasus Korupsi 2021, Potensi Kerugian Negara Rp 29,4 Triliun Kompas.com - 18/04/2022, 12:23 WIB. Retrieved from kompas.com: https://nasional.kompas.com/read/2022/04/18/12231061/icw-ada-553-penindakan-kasus-korupsi-2021-potensi-kerugian-negara-rp-294

Krissandi, A. (2018). Buku Cerita Anak yang bermuatan Pendidikan Anti Korupsi. jurnal kajian penelitian, 139-146.

Kriyanto, R, & Pratama, B. (2019). Pemanfaatan Permainan Komputer Berlisensi Free Software sebagai Media Pembelajaran Anti Korupsi pada Anak. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 74.

Kriyantono, R., & Pratama, B. I. (2019). Pemanfaatan Permainan Komputer Berlisensi Free Software sebagai Media Pembelajaran Anti Korupsi pada Anak. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 374-386.

Lestari, D. (2018). Peningkatan Perilaku Anti Korupsi Melalui Metode Story Telling. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 95-105.

Lusiana. (2012). Membangun pemahaman karakter kejujuran melalui permaianan tradisional pada anak usia dini di kota pati. journal.unnes.ac.id, 4.

Montessori. (2012). Pendidikan antikorupsi sebagai pendidikan karakter di Sekoah. jurnal demokrasi, 297.

Rabi'e, & Nurhidayati. (2018). Pengembangan Model Pengembangan Model Pembangunan Budaya Antikorupsi Berbasis Keluarga di Kelurahan Prenggan, Kota Yogyakarta. Integritas: Jurnal Antikorupsi, 145-170.

Rahayu, Y. (2019). Implementasi Pendidikan Antikorupsi untuk Anak Usia Dini. Pedagogi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 89-104.

Rostikawati, R. (2022). Identifikasi Perilaku Koruptif Di Kalangan Mahasiswa (Studi Di Jurusan Sosiologi, Fisip, Unsoed. Prosiding Seminar Nasional dan Call for Papers Pengembangan "Sumber Daya Perdesaan dan Kearifan Lokal Berkelanjutan XI†(pp. 145-156). Purwokerto: Jurnal LPPM Unsoed.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta CV.

Suwendra, I. W. (2018). Metode Penelitian Kualitatif dalam Ilmu Sosial, Pendidikan, Kebudayaan dan Keagamaan. Bali: Nilacakra Publisher.

Suyadi, Sumaryati, & Hastuti, D. (2019). Anticorruption Education Insertion in Islamic Religious Learning In The Umar Mas’ ud Kindergarten of Bawean Island Indonesia. International Journal for Innovation Education and research, 771-783.

Suyadi, Sumaryati, Waharjani, & Sukmayadi. (2020). Reading Corner Anti-corruption Literacy in Kindergarten'Aisyiyah Bustanul Athfal (TK ABA) Perak Mosque Complex, Anti-corruption Village,Prenggan Village, Kotagede Yogyakarta. Jurnal Tarbiyatuna,, 114-127.

Syahputra, B. &. (2021). Aspek Hukum Pemberantasan Tindak Pidana Korupsi Pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. jurnal motoric, 284.

Syarbini A, A. M. (2014). Pendidikan Anti Korupsi: Konsep, Strategi, dan Implementasi di Sekolah/Madrasah. Alfabeta.

Trimuliani, I. (2021, juli 6). gln.kemdiikbud.go.id. Retrieved juli 1, 2022, from Pra Literasi untuk Anak Usia Dini: https://gln.kemdikbud.go.id/glnsite/pra-literasi-untuk-anak-usia-dini/

Ulya, C., & Mujiyanto, Y. (2018). Peningkatan Kompetensi Literasi Antikorupsi Melalui Pelatihan Menulis Puisi. Pertemuan Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesi (PIBSI) XL, 803-811.

Wibawa, D. S. (2021). Pendidikan Anti Korupsi Sebagai Upaya Tindakan Preventif Perilaku Koruptif. Muqoddima Jurnal Pemikiran dan Riset Sosiologi, 1-18.

Wiedarti, P., & Laksono, K. (2016). Panduan gerakan literasi sekolah di sekolah dasar. Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Yusuf, A. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif & penelitian gabungan. Prenada Media.




DOI: 10.24235/awlady.v9i1.11445

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, Indexed By:

  

 

 

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Awlady's Statistic Counter View Here