Determinant Factors of Consumer Satisfaction in Syariah Hotels Service to Costumer Decision Impact

Adelia Putri Anzelina(1*),


(1) Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to find out the rate of consumer satisfaction regarding the decision to stay at a sharia hotel in North Sumatra. This research approach is quantitatif multivariance analysis. The population is all consumers and the sample is 100 consumers. In this research, the analysis was assisted by the SPSS 29.00 application using simple linear regression analysis to prove whether or not there was an impact provided by the independent variable on the dependent variable. The data analysis technique in this research uses the classic assumption test which includes the normality test, linearity test and heteroscedasticity test, and hypothesis testing which includes the t test.  To find out the coefficient of determination, a partial test will then be carried out to test the impact that the independent variable partially has on the dependent variable. Partially, the consumer satisfaction variable has a significant effect on decisions.

Keywords: Sharia Hotel, Consumer Satisfaction, Decision to Stay


Full Text:

PDF

References


Almira, M. D. (2021). Analis Faktor Kelengkapan Produk,Kualitas Produk, Citra Produk, Dan Tempat Terhadap Loyalitas Konsumen Pada Toko Aini Fashion Kotapinang. Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI), 1(3), 12-28.

Argarini, G. M. (2024). Analisis Manajemen Pelayanan Hotel Syariah Perspektif Standar Pariwisata Halal (Studi Pada Hotel Syariah Bangkalan). Journal of Economic and Islamic Research. 2(3). 1-14.

Aziz, A., Dharmayanti, D., Mualimin, J., Wartoyo, W., Prabuwono, A. S., & Hidayat, A. Analysis of the Factors Influencing the Philanthropy Behavior in the Industrial Revolution Era 4.0.

Gina, S., & Mohammad, S, A, N. (2024). Pengelolaan Hotel Syariah dan Kesesuaiannya Dengan Fatwa DSN MUI NO.108/DSN/X/2016 Tentang Pedoman Penyelenggaraan Pariwisata Berdasarkan Prinsip Syariah. Al-Mizan : Jurnal Hukum Dan Ekonomi Islam. 8(1). 1-14.

Hadiasali, A, E., Wijaya, S., Widjaja, D, C., & Jaolis, F. (2022). The Influence Of Sharia Hotel Indicatorstowardsits Competitive advantage and Guest Intentionto Stay: An Appraisal. Malaysian Journal of Syariah and law. 10(2). 1-15.

Irawan, R, S., Yafiz, M., & Irham, M. (2024). Pengaruh Persepsi Dan Preferensi Tamu Terhadap Keputusan Menginap Di Hotel Syariah. JIEM : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Manajemen. 2(2). 1-13.

Indrasari, Meithiana. 2019. Pemasaran dan Kepuasan Pelanggan. Surabaya: Unitomo Press

Khairunnisa, K., & Sari, R. (2022). Problem Of Research In Islamic Economics. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE). 5(1). 267-275.

Khoiriyah, U., & Zainuddin, Z. (2022). Manajemen Strategi Syari’ah Pada Pelayanan Hotel Family Nur Dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan. Jurnal al-IdÄrah. 3(2). 1-23.

Larasati, D., Lubis, F, A., Nasution, J. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi Perilaku Konsumen dalam Pengambilan Keputusan Memilih Hotel Syariah di Kota Medan. REGRESS: Journal Of Economics & Management. 3(2). 134-146.

Mukuan, K., Mandey, S. L., & Tampenawas, J. L. A. (2023). Pengaruh Kepuasan Dan Kepercayaan Pelanggan Terhadap Keputusan Pembelian Makanan Di Rumah Makan Maji Ayam Geprek Cabang Jalan Bethesda Sario. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi. 11(4). 1-9. Rahmayati, R. (2019). Islamic Banking Synergity As Halal Industry Development In Indonesia. Proceeding International Seminar on Islamic Studies. 1(1). 299-307.

Nasution, A. E., & Lesmana, M. T. (2018). Pengaruh Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembeliankonsumen (Studi Kasus Pada Alfamart Di Kota Medan), Prosiding Seminar Nasional Vokasi Indonesia, 1, 83-88.

Novitasari, H., Bahjatulloh, Q. M., & Wartoyo, W. (2023). How Zakat Moderating the Influence of Human Development Index, Labor, Gross Regional Domestic Product on Poverty in Central Java?. Al-Amwal: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syari'ah, 15(2), 204-219.

Riyanto, A., & Supriyadi, A. (2024). Pengaruh Harga Fasilitas Dan Keputusan Menginap Terhadap Kepuasan Tamu Di Multazam Syariah Hotel Solo. Open Journal Systems. 18(11). 23-45.

Saputra, G. W., & Ardani, I. G. A. K. S. (2020). Pengaruh Digital Marketing, Word Of Mouth, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 9(7), 25-37.

Sulistianingsih, M., Rohimah, S., Nuh, A. (2024). Pengaruh Customer Quality Atribut Hotel Syariah Terhadap Kepuasan Konsumen Hotel. Inovasi Makro Ekonomi (IME). 6(3). 12-32.

Tirtayasa, S., Lubis, A. P., & Khair, H. (2021). Keputusan Pembelian: Sebagai Variabel Mediasi Hubungan Kualitas Produk Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Konsumen. In Jurnal Inspirasi Bisnis Dan Manajemen, 5(1), 67-86.

Tobing, R. P., & Bismala, L. (2015). Pengaruh Citra Merek Dan Periklanan Terhadap Keputusan Pembelian Polis Asuransi. Jurnal Akuntansi Dan Bisnis, 1(2), 8-17.

Wartoyo, W., Kholis, N., Arifin, A. A., & Syam, N. (2022). The Contribution of Mosque-Based Sharia Cooperatives to Community Well-Being Amidst the COVID-19 Pandemic. IQTISHADIA, 15(1), 21-45.

Wartoyo, W., & Haida, N. (2020). PEMETAAN INDUSTRI KREATIF DI KOTA CIREBON (PROSPEK DAN TANTANGANNYA DALAM UPAYA PENINGKATAN EKONOMI MASYARAKAT). At-tijaroh: Jurnal Ilmu Manajemen dan Bisnis Islam, 6(2), 230-250.

Zaizafun, A. F., Wartoyo, W., & Djuwita, D. (2024). Pengaruh Penerimaan Pajak, Dana Alokasi Umum dan Pengeluran Pemerintah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi di Provinsi Jawa Barat Tahun 2013-2022. Jurnal Ekonomi Bisnis Antartika, 2(1), 56-65.




DOI: 10.70095/alamwal.v16i1.18133

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 Al Amwal Indexed by:

          

 

 

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.-->View My Stats