KONSEP PENDIDIKAN KARAKTER MENURUT AL-GHAZALI DALAM KITAB AYYUHA AL-WALAD

Abi Iman Tohidi(1*),


(1) SMP N 2 Banjarharjo
(*) Corresponding Author

Abstract


This research is based on writer’s curiosity about the character education has not been fully understood by the learner’s and has not yet become the main guidelines and has not been fully applied in the world of education in Indonesia, especially the character education contained in the book ayyuhā al walad works al-imam Ghazali. The purpose of this study is to describe (1) how is the Concept of Education Character in Islam, (2) how is the concept of Education Character of Ghazzali in the book of ayyuhā al-walad and (3) How is Education Character method according to al-Ghazali in the book ayyuhā al-walad. This research is a library (library research), with the object of research the book Ayyuhal-Walad and supported by several other books. The approach used in this study is a philosophical approach. While the analysis of data using content analysis (content analysis). With the focus of the study discussed in this study is the concept of character education according to al-Ghazali based on the book Ayyuhal-walad.


Penelitian ini dilatar belakangi oleh rasa penasaran penulis tentang pendidikan karakter yang selama ini belum difahami sepenuhnya oleh peserta didik dan belum sepenuhnya menjadi pedoman utama serta belum sepenuhnya diterapkan dalam dunia pendidikan di Indonesia, khususnya pendidikan karakter yang terkandung dalam  kitab ayyuhal-walad karya imam al-Ghazāli. Tujuan penelitian ini adalah untuk menjelaskan (1) bagaimana konsep pendidikan karakter menurut Islam, (2) bagaimana konsep pendidikan karakter menurut Al-Ghazali dalam kitab Ayyuhā al-walad dan (3) Bagaimanakah metode pendidikan karakter menurut Al-Ghazali dalam kitab Ayyuhā al-walad.Penelitian ini merupakan penelitian kepustakaan (library research), dengan obyek penelitian kitab Ayyuhal-Walad dan didukung oleh beberapa buku lain. Pendekatan penelitian  yang digunakan adalah pendekatan  filosofis. Sedangkan analisis data menggunakan analisis isi (content analysis). Dengan fokus kajian yang dibahas dalam penelitian ini adalah konsep pendidikan karakter menurut al-Ghazali dalam kitab ayyuhal-walad.



Keywords


Pendidikan Karakter, Al-Ghazali dan Ayyuhā al-walad

Full Text:

PDF

References


Al-Jauziy. (2002). Zād al-Masīr fī ‘Ilm Tafsīr, Beirut: Maktabah Dār Ibn Hazm

Al-Ghazali. (1988) Ihya Ulumudin. Islah Abdussalam Arrifai (ed). Markaz al-Ahrom litarjamah wan wan Nasr : Kairo

Al-Ghazāli. (2008) Ayyuhā al-walad, Misteri Ilmu Nafie’. (Pen. Abu Tsania). Jombang : Daru al-Hikmah

Al-Tuwanisi, AJ. (2002). Perbandingan Pendidikan Islam, terjemahan H.M. Arifin. Jakarta : Rineka Cipta,

Arief, A. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press

Ibnu rusn, A. (2009). Pemikiran Al-Ghazali Tentang Pendidikan, Yogyakarta; pustaka belajar

Al-Shīrāziy (1999). Anwār al-Tanzīl wa Asrār al-Ta’wīl, Tafsīr al-Bayḍāwīy. Beirut : Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah

Binti Maunah. (2009). Metodologi Pengajaran Agama Islam, Yogyakarta: Teras

Daradjat, Z. (2000). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi aksara

Fathurahman, P. (2013). Pengembangan Pendidikan Karakter. Bandung: Refika Medika

Iqbal, AM. (2013). Konsep Pemikiran Al-Ghazali Tentang Pendidikan, Madiun: Jaya Star Nine

Koesoema, D. (2010). Pendidikan Karakter - Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta; Grasindo

Langgulung, H. (1984). Manusia dan Pendidikan. Jakarta: Pustaka Al-Husna

Marzuki (2015). Pendidikan Karakter Islam. Jakarta: Bumi Aksara

Mahmud, AAH. (1998). Fikih Responsibilitas. Jakarta : Gema Insani Press

Mulyasa, E (2012). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta; Bumi Aksara

Marimba,AD. (1989). Pengantar Filsafat Pendidikan Islam,Bandung : Al-Ma’arif

Nata, A. (2005). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Gaya Media Pratama

Tafsir,A. (2001). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Rosda karya

Nizar, S (2002). Filsafat Pendidikan Islam Pendekatan Historis, Teoritis, dan Praktis . Jakarta, Ciputat Pers

Pusat Kurikulum Badan Penelitian dan Pengembangan Kementerian Pendidikan Nasional, Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter 2011

Quasem, M.A (1988). Etika Al-Ghazali. Bandung : Pustaka Setia

Ramayulis (2015). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta : Radar Jaya

Syarbini, A. (2016). Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga. Arruzz Media: Yogyakarta

Sugiyono. 2014. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta

Surakhmad (1998). Pengantar Penelitian Ilmiah, Dasar, Metode dan Tehnik. Bandung: Penerbit Tarsito

Usman. B.M (2004). Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta : Ciputat Press




DOI: 10.24235/oasis.v2i1.1542

Article Metrics

Abstract view : 1520 times
PDF - 2164 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Oasis : Jurnal Ilmiah Kajian Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saat ini e-journal OASIS telah terindeks pada :

                            

                                                                                                                            
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  
OASIS by http://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/oasis/is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)