KUALITAS LITERASI BIOLOGI BUKU TEKS BIOLOGI KELAS XII SEMESTER II PADA POKOK BAHASAN BIOTEKNOLOGI

Selly Marlina(1*), Edy Chandra(2), Dewi Cahyani(3),


(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Textbooks in addition to being a source of knowledge can also guide and direct the teaching and learning process towards a quality learning process as well, not to mention biology. This research uses a qualitative approach to the content analysis method. The sample of research is 3 pieces of biology textbooks based on curriculum 2013. The unit of analysis used as study material in this study is a sentence containing biological literature contained in textbooks. An instrument used is a simple instrument table in the form of analysis manual of biology literacy dimension. The result of the research shows that the dimension of ability to apply science process in a book I with an adequate category is 21.4%, 14.3% is sufficient, book II in 35.7% adequate category and 14.3% enough, book 3 in the adequate category is 14.3%. Dimensions using quantitative reasoning do not appear, the dimensions of the ability to use modelling and book simulation I sufficient category of 16%, sufficient 10.7%, book II adequate category 17.3% and quite adequate 22.7%, book 3 categories adequate 18.7% and 14.7% . Dimensions of ability to enter the interdisciplinary nature of science books I adequate and adequate category of 16.7%, book II adequate category 24.2% and quite adequate 7.6%, book 3 on the adequate category of 21.2%, quite adequate 13.6. The ability to communicate and collaborate with other disciplines in the book I with an adequate category of 27.5%, quite adequate 10.1%, book II in the category of adequate 26.1%, book 3 in the adequate category of 30.4% and quite adequate 5.8%. The dimension of the ability to understand the relationship between science and society in a book I with the adequate category of 31.3%, sufficient 8.1%, book II in the adequate category 32.3% and quite adequate 4%, book 3 in the adequate category of 15.2%, 7.1% Less than 2.1%. The book II is the book with the best quality with adequate category 26% and quite adequate 8.7%, a book I occupy the second position is adequate 23.5% and quite adequate 11.1%, while book III is the lowest is adequate 20.4%, adequate 9.6 % And less than 0.6%.

 

Buku teks selain menjadi sumber pengetahuan juga dapat membimbing dan mengarahkan proses belajar mengajar kearah proses pembelajaran yang bermutu pula, tak terkecuali biologi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode analisis isi. Sampel penelitian berjumlah 3 buah buku teks biologi berdasarkan kurikulum 2013. Unit analisis yang dijadikan bahan kajian dalam penelitian ini adalah kalimat yang memuat literasi biologi yang terdapat dalam buku teks. Instrument yang digunakan adalah tabel instrument sederhana berupa lembar pedoman analisis dimensi literasi biologi. Hasil penelitian menunjukkan dimensi kemampuan menerapkan proses ilmu pengetahuan pada buku I dengan kategori memadai sebesar 21.4%, cukup memadai 14.3%, buku II pada kategori memadai 35,7% dan cukup memadai 14.3%, buku 3 pada kategori memadai sebesar 14.3%. Dimensi menggunakan penalaran kuantitatif tidak muncul, dimensi kemampuan menggunakan pemodelan dan simulasi buku I kategori memadai sebesar 16%, cukup memadai 10.7%, buku II kategori memadai 17.3% dan cukup memadai 22.7%, buku 3 kategori memadai sebesar 18.7% dan cukup memadai 14.7%. Dimensi kemampuan memasuki sifat interdisipliner ilmu buku I kategori memadai dan cukup memadai sebesar 16.7%, buku II kategori memadai 24.2% dan cukup memadai 7.6%, buku 3 pada kategori memadai sebesar 21.2%, cukup memadai 13.6. Kemampuan berkomunikasi dan berkolaborasi dengan disiplin lain pada buku I dengan kategori memadai sebesar 27.5%, cukup memadai 10.1%, buku II pada kategori memadai 26.1%, buku 3 pada kategori memadai sebesar 30.4% dan cukup memadai 5.8%. Dimensi kemampuan memahami hubungan antara sains dan masyarakat pada buku I dengan kategori memadai sebesar 31.3%, cukup memadai 8.1%, buku II pada kategori memadai 32.3% dan cukup memadai 4%, buku 3 pada kategori memadai sebesar 15.2%, cukup memadai 7.1% dan kurang memadai 2.1%. Adapun buku II merupakan buku dengan kualitas terbaik yaitu dengan kategori memadai 26% dan cukup memadai 8.7%, buku I menempati posisi kedua yaitu memadai 23.5% dan cukup memadai 11.1%, sementara itu buku III merupakan yang terendah yaitu memadai 20.4%, cukup memadai 9.6% dan kurang memadai 0.6%.

 

Kata Kunci : Buku Teks Pelajaran Biologi SMA, Literasi Biologi

Keywords


Textbook High School Biology; Biology Literacy;

Full Text:

PDF

References


Brewer, Carol A. & Smith, Diane. 2009. Vision And Change In Undergraduate Biology Education: A Call To Action. Washington DC: AAAS

Bybe, Rodger W and Gordon E. Uno. 1994. Understanding the Dimensions of Biological Literacy. BioScience, Vol. 44, (8). 553-557

Campbell NA, JB Reece, LA Urry, ML Cain, SA Waserman, PV Minorsky & RB Jackson. 2010. Biologi Edisi Kedelapan Jilid 1. Jakarta: PT. Erlangga

Campbell NA, JB Reece, LA Urry, ML Cain, SA Waserman, PV Minorsky & RB Jackson. 2010. Biologi Edisi Kedelapan Jilid 2. Jakarta: PT. Erlangga

Demastes, Sherry and James H. Wandersee. 1992. Biological Literacy in a College Biology Classroom. BioScience, Vol. 42, (1), 63-65

Mahardika, Hadi, Sri. 2016. Eksplorasi Kemampuan Awal Literasi Biologi Siswa Kelas X SMAN 7 Malang. Seminar Nasional Pendidikan dan Saintek 2016

Mariah, Yayah Siti. 2014. Analisis Literasi Sains Pada Buku Tematik Terpadu Untuk Siswa SD/MI Kelas IV Kurikulum 2013. Laporan Penelitian Madya. 1-64

Nisaa, Ranti An, dkk. 2015. Analisis Buku Biologi Kelas X Berdasarkan Muatan Literasi Sains. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi. 309-316

Nurhayati, Nunung. 2015. Biologi untuk SMA/MA Kelas XII. Bandung: Yrama Widya

Purwianingsih, W, Rustaman, N. Y. dan Redjeki, S. 2009. Identifikasi Kesulitan Pembelajaran Bioteknologi pada Guru SLTA se Jawa Barat. Jurnal Seminar Nasional. 1-13.

Triasafifah, Rita, dkk. 2015. Analisis Tingkat Ketepatan Konsep Dan Tingkat Akomodasi Scientific Approach (Pendekatan Saintifik) Buku Teks Ipa Biologi Kurikulum 2013 Kelas XI SMA Pada Konsep Sistem Peredaran Darah. Scientiae Educatia Vol. 5 (2). 1-11


Article Metrics

Abstract view : 185 times
PDF - 149 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.