The Effectiveness of Google Classroom Media on the Students’ Learning Outcomes of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education Department

Fauzan Fauzan(1*), Fatkhul Arifin(2),


(1) UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
(2) UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the use of google classroom media on students’ learning outcomes at Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education Department of UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. The research adopts qualitative method, which examines students’ learning outcomes using google classroom media, where researchers apply the media during learning instruction. Data collection techniques used were students’ learning outcomes, in-depth interviews, and documentation. Data analysis using interactive models and testing the validity of data using tests of credibility (internal validity), transferability (external validity), dependability (reliability), and cconformability (objectivity). The results showed that the use of google classroom media was effective in improving the students’ learning outcomes of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education Department of UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Therefore, the use of google classroom media can be used as an alternative media in the learning process.

Keywords: google classroom media, e-learning, learning outcomes.


Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menentukan efektivitas penggunaan media google clasroom terhadap hasil belajar mahasiswa jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kaulitatif, yakni menelaah hasil belajar mahasiswa yang menggunakan media google classroom, di mana peneliti menerapkan media tersebut pada saat pembelajaran. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah hasil belajar mahasiswa, wawancara mendalam dan dokumentasi. Analisis data menggunakan model interaktif dan pengujian keabsahan data menggunakan uji credibility (validitas internal), transferability (validitas eksternal), dependability (reliabilitas), dan Confirmability (objektivitas). Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan media google classroom efektif dalam meningkatkan hasil belajar mahasiswa jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Oleh karena itu, penggunaan media google classroom dapat dijadikan sebagai media alternative dalam proses pembelajaran.

Kata kunci: media google classroom, e-learning, hasil belajar.

 


Full Text:

PDF

References


Aditya, M. Y. (2018). Penerapan Google Classroom pada Pembelajaran Bahasa Inggris di Lembaga Kursus Bahas Inggris (E-Home dan Fun Learning) Kecamatan Bangkalan Kabupaten Bangkalan. Elpeduaem, 4(4), 15–18.

Alonso, F., López, G., Manrique, D., & Viñes, J. M. (2005). An Instructional Model for Web Based E-Learning Education with a Blended Learning Process Approach. British Journal of Educational Technology, 36(2), 217–235.

Anshari, M., Almunawar, M. N., Shahrill, M., Wicaksono, D. K., & Huda, M. (2017). Smartphones usage in the classrooms: Learning aid or interference?. Education and Information Technologies, 22(6), 3063-3079.

Ausubel, D. P. (1967). A cognitive structure theory of school learning. Instruction: Some contemporary viewpoints. San Francisco: Chandler.

Badriyah. (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: Pustaka setia.

Bloom, B. S. (1973). Recent developments in mastery learning. Educational Psychologist, 10(2), 53-57.

Couse, L. J., & Chen, D. W. (2010). A tablet computer for young children? Exploring its viability for early childhood education. Journal of research on technology in education, 43(1), 75-96.

Gagne, R. M. (1968). Contributions of learning to human development. Psychological review, 75(3), 177.

Gunawan, F. I. (2017). Pengembangan Kelas Virtual Dengan Google Classroom Dalam Keterampilan Pemecahan Masalah (Problem Solving) Topik Vektor Pada Siswa Smk Untuk Mendukung Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 340–348.

Hakim, A. B. (2016). Efektifitas Penggunaan E-Learning Moodle, Google Classroom dan Edmodo. I-STATEMENT, 2(1). 1-6

Hanum, N. S. (2013). Keefetifan e-learning sebagai media pembelajaran (studi evaluasi model pembelajaran e-learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 90–102.

Hardiyana, A. (2015). Implementasi Google Classroom sebagai Alternatif dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di Sekolah. Karya Tulis Ilmiah, Cirebon: SMA Negeri, 1.

Heinich, R. (1984). The proper study of instructional technology. ECTJ, 32(2), 67-88.

Huurun’ien, K. I., Efendi, A., & Tamrin, A. G. (2017). Efektivitas penggunaan E-Learning Berbasis Schoology DENGAN MENGGUNAKAN MODEL DISCOVERY LEARNING TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN SISTEM KOMPUTER KELAS X MULTIMEDIA SMK NEGERI 6 SURAKARTA PADA TAHUN PELAJARAN 2015/2016. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Kejuruan (JIPTEK), 10(2), 36–46.

Islamiyah, M., & Widayanti, L. (2016). Efektifitas Pemanfaatan E-Learning Berbasis Website Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa STMIK Asia Malang Pada Mata Kuliah Fisika Dasar. Jurnal Ilmiah Teknologi Informasi Asia, 10(1), 41–46.

Kurnia, N., Darmawan, D., & Maskur, M. (2018). Efektivitas Pemanfaatan Multimedia Pembelajaran Berbantuan Ispring Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab. Teknologi Pembelajaran, 3(1).

Kusmana, A. (2017). E-learning dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 14(1), 35-51.

Nadziroh, F. (2017). Analisa Efektifitas Sistem Pembelajaran. Jurnal Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual, 2(1), 1–14.

Nurhayati, D., Az-zahra, H. M., & Herlambang, A. D. (2019). Evaluasi User Experience Pada Edmodo Dan Google Classroom Menggunakan Technique for User Experience Evaluation in E-Learning (TUXEL) ( Studi Pada SMKN 5 Malang ). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer.

Pavlov, I. P., & Gantt, W. H. (1941). Conditioned reflexes and psychiatry (Vol. 2). New York: International publishers.

Pransetyapri, S. E., Salim, I., & Supriadi, S. (2013). ANALISIS EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN SOSIOLOGI PADA SISWA KELAS X DI MADRASAH ALIYAH AL-ANWAR PONTIANAK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(8).

Rachmadyanti, P., & Wicaksono, V. D. (2016, August). Pendidikan Kewirausahaan bagi Anak Usia Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan.

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 15–32.

Rozak, A., & Albantani, A. M. (2018). Desain Perkuliahan Bahasa Arab Melalui Google Classroom. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(1), 83–102.

Sabran, & Sabara, E. (2004). Keefektifan Google Classroom sebagai media pembelajaran. Diseminasi Hasil Penelitian Melalui Optimalisasi Sinta Dan Hak Kekayaan Intelektual, 122–125.

Seels, B. B., & Richey, R. C. (2012). Instructional technology: The definition and domains of the field. IAP.

Signe, N., & Rikke, Ø. (2015). The Effectiveness of E-Learning : An Explorative and Integrative Review of the Definitions, Methodologies and Factors that Promote e-Learning Effectiveness ResearchLAB : IT and Learning Design , Dep . of Learning and Philosophy , Aalborg. The Electronic Journal of E- Learning, 13(4), 278–290.

Skinner, B. F. (1950). Are theories of learning necessary?. Psychological review, 57(4), 193.

Slavin, R. E. (2019). Educational psychology: Theory and practice.

Soni, S., Hafid, A., Hayami, R., Fatma, Y., Wenando, F. A., Al Amien, J., & Hasanuddin, H. (2018). OPTIMALISASI PENGGUNAAN GOOGLE CLASSROOM, E-LEARNING & BLENDED LEARNING SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAGI GURU DAN SISWA DI SMK NEGERI 1 BANGKINANG. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 2(1), 17-20.

Suharyanto, S., & Mailangkay, A. (2016). Penerapan E-learning sebagai Alat Bantu Mengajar dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Ilmiah Widya, 3(4), 17-21.

Susilo, F. A. (2013). Peningkatan Efektivitas Pada Proses Pembelajaran. MATHEdunesa, 2(1).

Undang-undang nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Walter, C., & Briggs, J. (2012). What professional development makes the most difference to teachers. A report sponsored by Oxford University Press. Retrieved on July, 20, 2015.

Yazdi, M. (2012). E-Learning Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Foristek, 2(1), 143–152.

Zakaria, E., & Salleh, F. (2012). Teachers’ Creativity in Posing Statistical Problems from Discrete Data. Creative Education, 3(8), 1380–1383.




DOI: 10.24235/al.ibtida.snj.v6i2.5149

Article Metrics

Abstract view : 937 times
PDF - 416 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

AL IBTIDA Journal Indexed By:

        

 

  

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats

 

Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI Published by Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon In Collaboration with Perkumpulan Dosen Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PD PGMI) Indonesia.

Editorial Office:

FITK Building, 5th Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon.  Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: alibtida@syekhnurjati.ac.id/ alibtida2@gmail.com