PENGGUNAAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF (APE) PADA TAMAN KANAK-KANAK SE-KOTA METRO

Uswatun Hasanah(1*),


(1) IAIN Metro Lampung Jalan Ki Hajar Dewantara 15 A Kelurahan Iringmulyo Kecamatan Metro Timur Kota Metro Kode Pos 34111
(*) Corresponding Author

Abstract


Educators in managing the use of educational games should be able to develop patterns of interaction between various parties involved in learning and must be good at motivating students to be open, creative, responsive, and interactive in learning activities.

Based on the background above, researchers want to find out: 1) The types of Educational Game Tools (APE) are used in kindergarten in Metro. 2) Managing the use of Educational Game Tools (APE) in kindergartens in Metro. 3) Accuracy in the use of Educational Game Tools (APE) in kindergartens in Metro.

The method of this research is a qualitative naturalistic research method. The respondents from this study were: RA Perwanida, TK of the Pembina Negeri Metro City, TK Pertiwi.

The results of this study are: 1) Types of Educational Game Tools (APE) in Kidergarten in Metro, namely: The use of Educational Game Tools used in Kindergarten in Metro, the researcher divided them into two types, namely: a ) Indoor educational tools (APE) include: Lego, circle towers, geometry towers, origami, rubber balls, story books, and congklak. b) Outdoor Educational Games Tools (APE), including: Slide, Seesaw, Swing, Rocking Bridge, World Ball, Swivel Train, Swing Train; 2) The management of using APE at Kindergarten in Metro City adjusted to RPPH (Daily Learning Implementation Plan); 3) The accuracy of the use of APE in TK throughout the Metro City can be obtained by prioritizing the selection of APE in terms of its usefulness which impacts on aspects of child development.


Keywords


Alat Permainan Edukatif, Anak Usia Dini, Metro

Full Text:

PDF

References


Eka Kumalasari NIM. 09105241006, “Pengembangan Alat Permainan Edukatif Kartu Kata Dan Gambar Untuk Mengembangkan Keterampilan Berbicara Anak Kelompok B Di Tk Aba Playen II Kabupaten Gunungkidul” Skripsi pada Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta, 2015.

M. Fadlillah, Bermain dan Permainan Anak Usia Dini, Jakarta: Kencana, 2017.

Ahmad Susanto, Pendidikan Anak Usia Dini: Konsep dan Teori, Jakarta: Bumi Aksara, 2017.

Andang Ismail, Education Games (Menjadi Cerdas dan Ceria dengan Permainan Edukatif), Yogyakarta: Pilar Media, 2006.

Anggani Sudono, Sumber Belajar dan Alat Permainan (Untuk Pendidikan Usia Dini), Jakarta, PT. Grasindo, 2000.

Dadan Suryana, Pendidikan Anak Usia Dini: Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak, Jakarta: Kencana, 2016.

Depdiknas, Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Tahun 2003, Jakarta: CV Mini Jaya Abadi, 2003.

Diana Mutiah, Psikologi Bermain Anak Usia Dini, Jakarta: Kencana, 2015.

Dwi Yulianti, Bermain sambil Belajar Sains di Taman Kanak-kanak, Jakarta: Indeks, 2010.

Eti Nurhayati, Psikologi Pendidikan Inovatif, Yogyakarta: Pustaka Pelajar,2011.

Fathul Mujib & Nailur Rahmawati, Metode Permainan-permainan Edukatif dalam Belajar Bahasa Arab, Jogjakarta: DIVA Press, 2013.

Helmawati, Mengenal dan Memahami PAUD, Bandung:Remaja Rosdakarya, 2015.

Intan Pratiwi NIM. 133131061, “Implementasi penggunaan alat permainan edukatif di Sentra kreativitas kelompok tk b di tk taqiyya ngadirejo Kartasura Tahun pelajaran 2016/2017”, Skripsi Pada Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Institut Agama Islam Negeri Surakarta, 2017.

Juliansyah Noor, Metodologi Penelitian, Jakarta: Kencana, 2013

Latif, Mukhtar, dkk., Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2013.

MA. Muazar Habibi, Analisis Kebutuhan Anak Usia Dini (Buku Ajar S1 PAUD),Yogyakarta: Deepublish, 2015.

Maimunah Hasan, Pendidikan Anak Usia Dini, Jogjakarta: DIVA Press, 2013.

Mansur, Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam,Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.

Mayke S. Tedjasaputra, Bermain, Mainan dan Permainan, Jakarta: Grasindo, 2001.

Moeslichatoen, Metode Pengajaran di Taman Kanak-kanak, Jakarta: Rineka Cipta, 2004.

Munif Chatib, Orangtuanya Manusia, Bandung: Kaifa, 2012.

Mursid, Belajar dan Pembelajaran PAUD, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2015.

Nasution S., Metode penelitian Naturalistik Kualitatif , Bandung: Tarsito, 1991.

Novan Ardy Wiyani & Barnawi, FORMAT PAUD: Konsep, Karakteristik, &Implementasi Pendidikan Anak Usia Dini, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2016.

Novan Ardy Wiyani, Konsep Dasar PAUD, Yogyakarta: PT.Gava Media, 2016.

Partini, Pengantar Pendidikan Anak Usia Dini, Yogyakarta: Grafindo Litera Media, 2010.

Ratna Pangastuti, Edutaintment PAUD, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2014.

Riany Ariesta, Alat Permainan Edukatif Lingkungan Sekitar untuk Anak Usia 0-1 Tahun, Bandung: PT. Sandiarta Sukses, 2009.

Shofyatun A. Rahman, Alat Permainan Edukatif Untuk Program PAUD, Palu: Tadulako University Press, 2010.

Sr. Astrid CB, dkk., Permainan Edukatif Oke Baca Tulis Awal untuk TK dan SD Kelas 1, Yogyakarta: Kanisius, 2009.

Sri Joko Yunanto, Sumber Belajar Anak Cerdas, Jakarta: Grasindo, 2004.

Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian, Jakarta:Rineka Cipta, 2013.

Suyadi & Maulidya Ulfah, Konsep Dasar PAUD, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2012.

Suyadi, Teori Pembelajaran Anak Usia Dini dalam Kajian Neurosains, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2017.

Usep Kustiawan, Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini, Malang: Gunung Samudera, 2016.

Uswatun Hasanah, dkk. Psikologi Pendidikan, Depok: Rajawali Pers, 2018.

Uswatun Hasanah, Pengembangan Kemampuan Fisik Motorik Melalui Permainan Tradisional Bagi Anak Usia Dini, Jurnal Pendidikan Anak, Volume 5, Edisi 1, Juni 2016.

Yeni Rachmawati& Euis Kurniati, Strategi Pengembangan Kreativitas pada Anak Usia Taman Kanak-kanak, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2011.

Yuliani Nurani Sujiono, Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: PT Indeks, 2012.




DOI: 10.24235/awlady.v5i1.3831

Article Metrics

Abstract view : 270 times
PDF - 957 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, Indexed By:

  

 

 

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Awlady's Statistic Counter View Here